• Korekta sprawozdania finansowego. Poznaj praktyczne wskazówki

Sporządzając sprawozdanie, czasem popełniamy błędy, których nie zauważamy od razu. Co zatem należy zrobić, gdy błąd zostanie zauważony po sporządzeniu sprawozdania. Na to pytanie odpowiedź znajdziesz w poniższym tekście. Autor: dr Katarzyna Trzpioławieloletni praktyk, wykładowca na Wydziale Zarządzania UW

• Jak rozliczyć ubezpieczenie zdrowotne prokurentów po Polskim Ładzie?

Pytanie:Czy w związku z wprowadzonymi zmianami przepisów od 1 lipca 2022 r. prokurent spółki komandytowej, który jest jednocześnie jej wspólnikiem - komandytariuszem podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu od 1 lipca 2022 r.? Czy jednak przepisy nakazują objęcie prokurenta tym ubezpieczeniem od 1 stycznia 2022 r. i konieczne będzie korygowanie deklaracji ZUS już od 1 stycznia 2022? Autor: Izabela Nowackaspecjalista ds. wynagrodzeń
  • Kodeks pracy. Poznaj projekt zmian zapowiedzianych na sierpień br.

Trwają prace nad projektem nowelizacji przepisów Kodeksu pracy. Celem nowych rozwiązań jest m.in. umożliwienie pracodawcom, w uzasadnionych przypadkach, wprowadzenia prewencyjnej kontroli pracowników na obecność w ich organizmach alkoholu lub środków działających podobnie do alkoholu, a także wprowadzenia regulacji dotyczących pracy zdalnej. Autor: Iwona Kusio-Szalak specjalista ds. prawa pracy i wynagrodzeń
  • Czy można odliczyć VAT za usługę marketingową, której część wartości to zakup alkoholu?

Pytanie:Spółka otrzymała fakturę za usługę marketingową. Na formularzu zlecenia tej usługi jest adnotacja, że 5% wartości tej usługi stanowi zakup alkoholu (na fakturze nie ma takiej informacji). Czy spółka może odliczyć w całości VAT od tej usługi? Autor: Tomasz Krywandoradca podatkowy
  • Jak rozliczyć podatek z tytułu wypożyczenia towarów handlowych?

Pytanie:Spółka z o.o. chce wypożyczyć towary handlowe od innej spółki, w celu ich sprzedaży. Czy takie wypożyczenie będzie rodziło konsekwencje w PCC i w VAT u tych spółek? Wypożyczenie towarów ma na celu sprawdzenie ich popytu, gdyż spółka nie chce wiązać się na stałe umową z firmą sprzedającą takie towary. Autor: Tomasz Krywandoradca podatkowy
  • Przeliczanie kwot wyrażonych w walutach obcych. Sprawdź zasady, które niedługo mają wejść w życie

Pakiet przygotowywanych zmian w VAT zwany SLIM VAT 3 ma zmienić m.in. przepisy dotyczące przeliczania na złote kwot w walutach obcych. Poniżej zasady przed i po zmianach, jakimi należy się kierować przy rozliczaniu VAT w przypadku transakcji w walutach obcych. Autor: Tomasz Krywandoradca podatkowy
  • Od 28 lipca br. wzrosła stawka diety z tytułu krajowej podróży służbowej

Już obowiązuje nowelizacja rozporządzenia w sprawie należności przysługujących z tytułu odbycia podróży służbowej, która zmienia obowiązującą od 2003 r. wysokość diety w krajowych podróżach służbowych.
  • Zmiany w VAT. Trwają prace nad pakietem e-commerce

W Ministerstwie Finansów trwają prace nad nowelizacją ustawy o VAT. Celem projektu dotyczącego pakietu e-commerce jest implementacja unijnej dyrektywy w odniesieniu do wprowadzenia pewnych wymogów dla dostawców usług płatniczych. Państwa członkowskie mają na to czas do 31 grudnia 2023 r. Zmiany mają przeciwdziałać nadużyciom w e-handlu, stąd w unijnej dyrektywie znalazły się w zakresie prowadzenia ewidencji przez dostawców usług płatniczych.
  • Podatek minimalny. Termin na jego zapłatę został przedłużony do końca marca 2023 roku

Minister finansów przedłużył terminy wykonania niektórych obowiązków przez podatników minimalnego podatku dochodowego, dla których rok podatkowy rozpoczął się po 31 grudnia 2021 r., a zakończy się do 30 listopada 2022 r.