• Ewidencja płatności w kryptowalutach. Poznaj prawidłowy sposób jej prowadzenia

Przedsiębiorcy coraz częściej otrzymują i dokonują płatności w kryptowalutach. Pojawiają się wątpliwości, jak takie transakcje rozliczać, ponieważ waluty wirtualne nie stanowią prawnego środka płatniczego. Sprawdź wskazówki naszego eksperta w tym zakresie. Autor: dr Katarzyna Trzpioławieloletni praktyk, wykładowca na Wydziale Zarządzania UW

• 15% w stosunku rocznym. Tyle wynosi nowa wysokość odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych

Od 9 czerwca br. obowiązują wyższe stawki odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych. Zmiana ma związek z podniesieniem po raz kolejny w 2022 roku przez Radę Polityki Pieniężnej stóp procentowych NBP, w tym także stopy lombardowej, mającej wpływ na wysokość odsetek podatkowych.
  • Od 1 stycznia 2024 e-faktura będzie obowiązkowa!

Obecnie polscy przedsiębiorcy mogą korzystać z KSeF dobrowolnie. Rada Unii Europejskiej zgodziła się, aby fakturowanie elektroniczne w Polsce było obowiązkowe od 1 stycznia 2024 r.
  • Nowelizacja ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy jest już uchwalona

Nowelizacja ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa trafi do podpisu prezydenta. Nowelizacja przewiduje zmiany w zakresie zatrudniania obywateli Ukrainy.
  • Jakie są warunki zaliczenia do kosztów wydatków na wyjazd służbowy prezesa?

Pytanie: Prezes oraz wiceprezes spółki z o.o. (powołani na mocy uchwały do pełnienia swoich funkcji) wzięli udział w konferencji, która omawiała różne aspekty dot. działalności spółki. Pytanie dotyczy możliwości zaliczenia w koszty podatkowe kosztów noclegu, z powodu braku faktury. Po powrocie okazało się, że hotel wystawił imienny rachunek na prezesa spółki, zamiast faktury VAT. Czy spółka może rozliczyć delegację i w pozycji koszty noclegu wpisać kwotę z rachunku za nocleg i ująć takie rozliczenie delegacji poleceniem księgowania w kosztach? Nadmieniam, że jest uchwała, z której wynika, iż spółka pokrywa koszty wyjazdów służbowych zarządu. Autor: Rafał Styczyńskidoradca podatkowy
  • Jak zaksięgować wpłatę dokonaną w związku z podpisaniem porozumienia z byłym komandytariuszem?

Pytanie: Ze spółki komandytowej wystąpił komandytariusz ze skutkiem na 31 grudnia 2021 r. Cały należny mu zysk za 2021 rok został wypłacony. Jeżeli chodzi natomiast o sprawy niezakończone, zyski przyszłych okresów, kapitał udziałowy, to spółka podpisała z nim porozumienie, w którym ustalona została kwota obejmująca jego wszelkie roszczenia. Wyżej wymieniona kwota została wypłacona na konto występującego wspólnika w 2022 roku. Jak powinna zostać zaksięgowana kwota porozumienia? Na koniec 2021 roku spółka nie posiadała kapitału rezerwowego ani zapasowego, jednak będzie chciała teraz taki utworzyć. Autor: dr Katarzyna Trzpiołapraktyk, wykładowca na wydziale Zarządzania UW
  • Co z remanentem przy przejściu z ksiąg rachunkowych na PKPiR?

Pytanie: Firma od 1 stycznia 2022 r. zmieniła prowadzenie ksiąg z rachunkowych na podatkową księgę przychodów i rozchodów. Na 31 grudnia 2021 r. firma posiadała towary handlowe przyjęte na magazyn. Firma w trakcie roku 2021 odpisywała wartość towarów bezpośrednio w koszty w momencie ich sprzedaży. Czy od 1 stycznia 2022 r. po przejściu na PKPiR i przyjęciu niesprzedanych towarów na stan magazynowy wartość ogółem towarów wynikająca ze spisu z natury może być zaliczona bezpośredniego w koszty w PKPiR w kol. 10 „Zakup towarów handlowych i materiałów”? Czy wprowadzając wartość towarów do kol. 10 w PKPiR, możemy sporządzić zapis dowodem wewnętrznym na bieżąco, czy musimy dokonać księgowań z początkiem roku? Autor: dr Katarzyna Trzpiołapraktyk, wykładowca na wydziale Zarządzania UW
  • Zużycie materiałów. Poznaj sposób poprawnej ewidencji na tej grupie kont

Zasady ujmowania oraz rozliczania tzw. kosztów często nie są oczywiste, dlatego najlepiej prześledzić ich ewidencje na przykładach. Poniżej prezentujemy takie przykłady dotyczące ujmowania zużytych materiałów. Autor: dr Katarzyna Trzpioławieloletni praktyk, wykładowca na Wydziale Zarządzania UW
  • Sezon urlopowy. Jakie dopłaty do wakacyjnego wypoczynku pracownika ponosi pracodawca

Jednym z podstawowych praw pracownika jest prawo do urlopu. Często skorzystanie z tego prawa oznacza dla pracodawcy nie tylko absencje pracownika, ale też wydatki związane wypłacanym przez pracodawcę dofinansowanie. Poznaj podatkowe skutki takich wypłat. Autor: dr Katarzyna Trzpioławieloletni praktyk, wykładowca na Wydziale Zarządzania UW
  • Przedawnienie prawa do urlopu wypoczynkowego

Zgodnie z art. 161 Kodeksu pracy, pracodawca jest obowiązany udzielić pracownikowi urlopu w tym roku kalendarzowym, w którym pracownik uzyskał do niego prawo. Urlop niewykorzystany do końca roku staje się urlopem zaległym, którego należy udzielić pracownikowi najpóźniej do 30 września następnego roku kalendarzowego (art. 168 Kodeksu pracy).
  • Jaki wymiar urlopu pracownika młodocianego, który niedługo będzie pełnoletni?

Pytanie: Młodociany urodzony 7 czerwca 2004 r. podjął zatrudnienie na umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego z 11 września 2020 r. Po 6 miesiącach pracy wykorzystał 12 dni roboczych urlopu wypoczynkowego (marzec 2021 r.). Po roku pracy, tj. 11 września 2021 r., nabył prawo do 26 dni urlopu wypoczynkowego. W roku 2022 pracownik ukończy 18 lat i wymiar jego urlopu wypoczynkowego wyniesie 20 dni. Czy wymiar urlopu wypoczynkowego pracownika w każdym następnym roku kalendarzowym to 20 dni? Autor: Izabela Nowackaspecjalista ds. płac i kadr
  • Polski Ład. 2.0 Trwają prace nad zmianami w podatku dochodowym od osób prawnych

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji ustawy o CIT, który ma objąć m.in. przepisy dotyczące minimalnego podatku dochodowego, przerzucania dochodów między podmiotami powiązanymi, estońskiego CIT, podatku u źródła czy rozliczania kosztów finansowania dłużnego. Autor: Mariusz Olech, prawnik, wieloletni pracownik organów skarbowych

Aktualnie przeglądasz