• 8 ważnych pytań dotyczących zmian wprowadzanych przez SLIM VAT 3

1 lipca 2023 r. weszło w życie większość zmian wprowadzanych w ramach pakietu SLIM VAT 3. Poniżej znajdują się odpowiedzi na częste pytania związane z wprowadzanymi tym pakietem zmianami. Poznaj je.

• Płaca minimalna. W 2024 planowane są dwa wzrosty

Rząd przyjął założenia ustawy budżetowej, z której wynika, że minimalne wynagrodzenie wzrośnie od 1 stycznia 2024 r. do 4.242 zł, kolejny wzrost nastąpi od lipca 2024 r. do kwoty 4.300 zł brutto.
  • Planowane są wyższe odpisy na ZFŚS

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2023. Jedna ze zmian dotyczy odmrożenia ZFŚS.
  • Oświadczenia dot. podatku u źródła. Będą zmiany dotyczące płatników

W zakresie zryczałtowanego tzw. podatku u źródła (WHT) już obowiązują nowe przepisy. Określono w nich sposób przesyłania elektronicznie oświadczeń przez płatników CIT i PIT.
  • Dodatkowe zobowiązania podatkowe. Niektóre regulacje z SLIM VAT 3 już obowiązują

Zmiany w przepisach o ustalaniu dodatkowego zobowiązania podatkowego uchwalone w ramach pakietu SLIM VAT 3 weszły w życie już 6 czerwca, mimo że większość nowych przepisów zacznie obowiązywać w lipcu.
  • Jak zaksięgować opóźnione faktury?

• Jak dokonać rozliczenia wystawionej przez nabywcę towarów faktury obciążeniowej?

Pytanie: Nasza firma w ubiegłym roku sprzedała towar do hiszpańskiego odbiorcy. Towar w naszym kraju jest opodatkowany stawką 0%. Nasz odbiorca nie zapłacił nam za całą wartość towaru, ponieważ, jak się teraz okazało, wystawił na nas fakturę obciążeniową za rabat. Faktura ta zawiera 5% stawkę VAT. Czy faktura jest prawidłowo przez niego wystawiona? I czy my mamy obowiązek rozliczyć tę fakturę w JPK, jeśli tak, to z jaką datą: pierwotną wystawienia faktury, czy w dacie duplikatu?
  • Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Ważna jest prawidłowa ewidencja

Transakcje wewnątrzwspólnotowe muszą być ujmowane w księgach rachunkowych zgodnie z ich treścią ekonomiczną. Właściwa ewidencja jest bowiem niezbędna przy ustalaniu przychodów w przypadku WDT i kosztów nabytych towarów w przypadku WNT.
  • Jak rozliczać czas pracy i urlop pracownika młodocianego?

Pytanie: Młodociani zatrudniani na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego podpisują listę obecności u pracodawcy w dni, kiedy świadczą pracę. W dni kiedy np. korzystają z urlopu wypoczynkowego lub są nieobecni w pracy z różnych innych powodów, pracodawca odnotowuje ten fakt w liście obecności. Jak właściwie rozliczać czas pracy pracownika młodocianego? Czy urlopu wypoczynkowego udzielamy podobnie jak dorosłych pracowników tylko na dni pracy/harmonogram ustalany z pracodawcą? Czy w miesiącu wakacyjnym inaczej należy rozliczać urlop wypoczynkowy, przyjmując jako normę nominalny czas pracy miesiąca?
  • Jak należy wyliczyć ekwiwalent za urlop wypoczynkowy przypadający po urlopie wychowawczym?

Pytanie: Pracownica jest zatrudniona od czerwca 2018 r. 3 stycznia 2019 r. poszła na zwolnienie lekarskie związane z ciążą. 4 kwietnia 2019 r. przeszła na zasiłek macierzyński, a następnie urlop rodzicielski i po tym urlopie 2 kwietnia 2020 na urlop wychowawczy, na którym przebywała do 1 kwietnia 2023 r. 1 kwietnia 2023 r. za porozumieniem stron nastąpiło rozwiązanie umowy o pracę. Czy pracownicy należy wypłacić ekwiwalent za niewykorzystany urlop począwszy od czerwca 2018 r.?
  • Niewykorzystane urlopy. Kiedy oznaczają dodatkowe obowiązki dla pracodawcy

Pracownik powinien wykorzystać urlop za poprzedni rok do 30 września roku kolejnego. Nie zawsze jednak tak się dzieje i wielu pracowników z różnych powodów odkłada wypoczynek na późniejszy termin. Sprawdź, kiedy w związku z tym pracodawca powinien utworzyć rezerwy na niewykorzystane urlopy.
  • Bilety lotnicze. Sprawdź, jak prawidłowo rozliczyć związane z nimi koszty i je ewidencjonować

Zakup biletów na potrzeby prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Trzeba jednak pamiętać, że aby dany wydatek mógł pomniejszyć przychód podatnika, powinien być odpowiednio udokumentowany. Sprawdź wskazówki naszego eksperta dotyczące jego rozliczania.
  • Jak rozliczyć karę za nieterminową dostawę?

Pytanie: Otrzymaliśmy od naszego klienta notę obciążeniową – kara za nieterminowe dostarczenie towaru wolnego od wad. Nasz producent, u którego zamówiliśmy towar, nie dostarczył towaru na czas. W związku z tym my również wystawiliśmy notę obciążeniową do producenta. Czy powinnam przyjąć stanowisko, że zapłacona przez nas kara nie stanowi kosztów uzyskania przychodów, ale też otrzymana kara od producenta nie stanowi przychodu podatkowego?
  • Angielski dla księgowych

SLIM VAT 3 po angielsku. Poznaj najważniejsze zwroty i słówka