• Poznaj zasady rozliczania wynagrodzeń pracowników obowiązujące od 1 lipca 2022 r. oraz 1 stycznia 2023 r.

Wprowadzenie od 2022 r. tzw. Polskiego Ładu polegało na nowelizacji przepisów wielu ustaw, a w konsekwencji wystąpienia licznych zmian w zasadach opodatkowania i oskładkowania wynagrodzeń. Z kolei od 1 lipca 2022 r. zaczął obowiązywać tzw. Polski Ład 2.0, który zmodyfikował przepisy wprowadzone od 1 stycznia w ten sposób, że część z nich, tych najbardziej kontrowersyjnych, zostało wycofanych, natomiast dodano inne. Poniżej znajdziesz praktyczne przykłady wyliczeń wynagrodzenia z zastosowaniem nowych przepisów. Autor: Magdalena Skalskaspecjalista ds. prawa pracy i ZUS

• Zasady rozliczania wynagrodzeń obowiązujące od 1 lipca 2022 r. oraz 1 stycznia 2023 roku

W tym roku zmiany wprowadzone zarówno w styczniu, jak i w lipcu pakietem Polski Ład są dużym wyzwaniem dla księgowych, szczególnie tych zajmujących się rozliczaniem wynagrodzeń. Zmiany można nazwać rewolucyjnymi, bo zmieniły podstawowe zasady opodatkowania i oskładkowania wynagrodzeń, poza tym od początku budziły duże kontrowersje. Na szczęście kolejne lipcowe zmiany nie nakładają na płatników obowiązku sporządzania korekt, jednak po raz kolejny zmieniają zasady rozliczeń, poprzez m.in. obniżenie opodatkowania przychodu z pierwszego progu, likwidacj ę ulgi dla klasy średniej, a także szczątkowe przywrócenie odliczeń składki ubezpieczenia zdrowotnego. Mamy nadzieję, że to wydanie specjalne pisma pomoże w bezbłędnym stosowaniu nowych przepisów przy rozliczaniu wynagrodzeń pracowników. Autor: Katarzyna Brzozowskaredaktor prowadząca