• Poznaj zmiany w CIT. Kompleksowe zestawienie zmian obowiązujących od 1 stycznia 2023 r.

Jak co roku styczeń to czas zmian w podatkach, a co za tym idzie, również często czas wprowadzenia nowych obowiązków podatkowych. Sprawdź, jakie zmiany w CIT wejdą w życie już od stycznia.

• COVID-19. Przedłużono stanu zagrożenia epidemicznego do 31 grudnia 2022 r.

Nowe rozporządzenie Rady Ministrów przedłuża do końca roku stan zagrożenia epidemicznego wprowadzony w Polsce związku z COVID-19.
  • MF wyznaczy naczelników zajmujących się sprawami przestępstw i wykroczeń skarbowych

Od 2023 r. postępowaniami przygotowawczymi, a także udziałem w postępowaniach przed sądem w sprawach o przestępstwa i wykroczenia skarbowe oraz z ustawy o rachunkowości będą się zajmować tylko naczelnicy urzędów skarbowych wyznaczeni przez ministra finansów.
  • Poznaj najczęstsze błędy popełniane w czasie inwentaryzacji

Niewłaściwe sporządzanie arkuszy spisowych, wadliwe wprowadzanie do nich korekt i poprawek czy rozciąganie w czasie prac to tylko niektóre błędy popełniane podczas inwentaryzacji. Sprawdźmy, jakie są inne nieprawidłowości. Warto się z nimi zapoznać, aby przeprowadzając inwentaryzację, unikać ich w swojej jednostce.
  • Ważne dla firm pożyczkowych. Sejm przyjął ustawę o przeciwdziałaniu lichwie

Prace nad przygotowaną w Ministerstwie Sprawiedliwości ustawą o przeciwdziałaniu lichwie zostały zakończone przez Sejm. Ustawa antylichwiarska precyzyjnie określa, gdzie zaczyna się lichwa. Zawiera jasną definicję kosztów pozaodsetkowych, wprowadza każdorazowe badanie zdolności kredytowej, a także większy nadzór nad instytucjami pożyczkowymi.
  • Zagrożenie płynności finansowej. Jak sprawdzić wypłacalność firmy?

W trudnej sytuacji spowodowanej kryzysem gospodarczym wielu firmom zagraża utrata płynności finansowej. Wiele jednostek ma bowiem problem z zapłatą zobowiązań, warto więc systematycznie sprawdzać, czy brak płynności nie grozi firmie i informować zarząd o ewentualnych zagrożeniach.
  • SLIM VAT 3. Sprawdź najważniejsze planowane zmiany w podatku od towarów i usług

Nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej „ustawą o VAT”) w ramach trzeciego pakietu SLIM VAT ma na celu – zgodnie z intencją projektodawcy – ułatwić podatnikom rozliczanie się z VAT. O ile poprzednie dwie edycje tych zmian z różnym skutkiem wdrażały założony cel, tak trzecia edycja naprawdę przynosi ułatwienia dla podatników.
  • Czy pracownik może wypowiedzieć umowę o wspólnej odpowiedzialności materialnej?

Pytanie: Spółdzielnia prowadzi działalność handlową w sklepach spożywczych. Osoba zatrudniona podczas przeprowadzania spisu z natury (inwentaryzacji) podpisuje umowę o wspólnej odpowiedzialności materialnej. Jeżeli podczas spisu z natury wyniknie niedobór, pracownicy procentowo pokrywają kwotę niedoboru. Pracownica dostarczyła wypowiedzenie umowy o wspólnej odpowiedzialności materialnej zgodnie z jednym z paragrafów tej umowy (pracownica jest w okresie 3-miesięcznego wypowiedzenia, przebywa na dłuższym zwolnieniu lekarskim, w związku z czym i tak po 35 dniach byłaby przeprowadzona inwentaryzacja). Co w sytuacji, jeśli w ślad za nią pójdą inni pracownicy? W spółdzielni obowiązuje odpowiedzialność materialna. Co, jeśli takie wypowiedzenie złoży osoba będąca w okresie chronionym? Czy pracodawca może nie wyrazić zgody na rozwiązanie tej umowy o wspólnej odpowiedzialności? Jakie pracodawca ma wyjścia w tej sytuacji? Autor: Iwona Kusio-Szalakspecjalista ds. rozliczeń