• Wzrośnie wynagrodzenie minimalne dla uczniów od 1 czerwca br.

Wzrost przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w I kwartale br. spowodował, że zmieniły się niektóre stawki minimalnego wynagrodzenia przysługującego młodocianym.
  • Polski Ład 2.0. Duże zmiany w PIT od 1 lipca 2022 r.

Przypominamy, iż trwają prace nad poprawkami do Polskiego Ładu. Zmiany dotyczą podatku PIT i składki zdrowotnej. Poniżej najważniejsze zmiany w PIT, które dotyczą pracodawców.
  • Premie dla pracodawcy za zatrudnienie bezrobotnego będą wyższe

Od czerwca 2022 r. wzrasta kwota premii wypłacanej pracodawcy zatrudniającemu bezrobotnego przez deklarowany przez ten podmiot okres 6 miesięcy. To samo dotyczy wysokości ryczałtu z tytułu kosztów przejazdu osoby bezrobotnej do i z miejsca odbywania stażu.
  • Zmiana formy opodatkowania. Kto powinien ją rozważyć w związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu 2.0

Przed nami zmiany w PIT w ramach projektu „Niskie podatki”, które umożliwiają ponowną w tym roku zmianę formy opodatkowania. Sprawdź, komu opłaci się zmiana formy opodatkowania w związku z nowymi regulacjami w podatku dochodowym. Autor: Patrycja Kubiesadoradca podatkowy
  • Czy stratę w CIT można odliczyć w kolejnych latach?

Pytanie: W roku 2017 mieliśmy stratę w wysokości 300 tys. zł, którą rozliczyłam w 50%, tj. 150 tys. zł w CIT za 2018 rok. W roku 2019 mieliśmy ponownie stratę (-) 55 tys. zł. Czy można odliczyć resztę straty (z roku 2017 oraz 2019) w latach kolejnych? Autor: Monika M. Brzostowskadoradca podatkowy
  • Refakturowanie usług. Sprawdź, jak rozliczyć usługi zakupione dla innego podmiotu

Mimo iż mechanizm refakturowania nie jest bezpośrednio wymieniony w przepisach ustawy o VAT, wielu podatników stosuje go od dawna, by przenieść koszty zakupionych usług na podmiot, który korzysta z nich w sposób rzeczywisty. Autor: Adam Okonkwoprawnik, specjalista z zakresu VAT, wieloletni pracownik organów skarbowych
  • Bilety lotnicze. Sprawdź jak prawidłowo rozliczyć związane z nimi koszty i je ewidencjonować

Zakup biletów na potrzeby prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Trzeba jednak pamiętać, że aby dany wydatek mógł pomniejszyć przychód podatnika, powinien być odpowiednio udokumentowany. Sprawdź wskazówki naszego eksperta dotyczące jego rozliczania. Autor: Mariusz Olechprawnik, specjalista podatkowy, wieloletni pracownik organów skarbowych
  • Urlop wypoczynkowy. Co zrobić, gdy pracownik nie chce wykorzystać 14 dni jednorazowo?

Zgodnie z Kodeksem pracy urlopy powinny być udzielane zgodnie z planem urlopów. Plan urlopów ustala pracodawca, biorąc pod uwagę wnioski pracowników i konieczność zapewnienia normalnego toku pracy. Na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych. Pracodawca powinien nakłonić pracownika do wybrania urlopu wypoczynkowego w części obejmującej 14 dni z rzędu, informując go, że taki wymóg stawiają przepisy Kodeksu pracy. W razie kontroli PIP to on bowiem odpowiada za wszelkie uchybienia. Autor: Izabela Nowackaspecjalista ds. wynagrodzeń i płac
  • Urlop wypoczynkowy

Długość urlopu wypoczynkowego zależy od stażu pracy. Pracownikowi podejmującemu pracę po raz pierwszy w życiu (tzw. pierwszy urlop) przysługuje urlop „z dołu”, z upływem każdego miesiąca pracy, w wymiarze 1/12 wymiaru urlopu przysługującego mu po przepracowaniu roku. Prawo do pełnego wymiaru urlopu pracownik nabywa z kolejnym rokiem kalendarzowym.