• Faktura VAT. Jak wprowadzić oznaczenia serii dostosowane do indywidualnych potrzeb podatnika

Ogólnikowe regulacje dotyczące wystawiania faktur świadczą o tym, że ustawodawca pozostawił podatnikom dość dużą swobodę, jeśli chodzi o sposób numeracji tego rodzaju dokumentów. Z jednej strony jest to dużym ułatwieniem, z drugiej zaś rodzi liczne wątpliwości. Sprawdź, jak wprowadzić oznaczenia, które ułatwią ewidencje w firmie i będą zgodne z przepisami. Autor: Mariusz Olechspecjalista ds. podatków

• Ceny transferowe. Jest zmiana w rozporządzeniach wykonawczych

Weszły w życie rozporządzenia MF nowelizujące przepisy wykonawcze w sprawie cen transferowych w zakresie PIT oraz CIT. Nowe regulacje mają związek ze zmianami w ustawach o podatku dochodowym wprowadzonych przez Polski Ład.
  • Informacje dotyczące spółek nieruchomościowych. Są plany wydłużenia terminu na złożenie informacji

Ministerstwo Finansów poinformowało o przekazaniu do uzgodnień zewnętrznych projektu rozporządzenia MF w sprawie przedłużenia do końca września br. terminu składania informacji dotyczących spółek nieruchomościowych.
  • Procedura OSS i IOSS. Są nowe wzory zgłoszeń rejestracyjnych

Ministerstwo Finansów poinformowało o nowej wersji zgłoszenia rejestracyjnego dla szczególnej procedury nieunijnej One Stop Shop (OSS) oraz dla szczególnej procedury importu Import One Stop Shop (IOSS).
  • Jakie są skutki podatkowe przekazania darowizny na potrzeby utrzymania dzieci z Ukrainy?

Pytanie: Bank chciałby przekazać darowiznę pieniężną dla przedsiębiorstwa (centrum konferencyjne), nie jest ono instytucją pożytku publicznego ani fundacją, na potrzeby utrzymania dzieci z Ukrainy. Jakie obowiązki (podatkowe) czekają bank w związku z przekazaniem takiej darowizny? Autor: Tomasz Krywandoradca podatkowy
  • Koszty związane z reklamacjami i ich obsługą. Poznaj sposób właściwej ewidencji rachunkowej

Jednym z obowiązków sprzedawcy jest rozpatrzenie reklamacji dotyczącej sprzedawanych przez niego dóbr lub usług. Poniżej prezentujemy sposób ujęcia takiego zdarzenia w księgach rachunkowych. Autor: dr Katarzyna Trzpiołaspecjalista ds. rachunkowości, wykładowca na wydziale Zarządzania UW
  • Pomoc dla uchodźców z Ukrainy. Poznaj zasady zatrudniania wg specustawy

Obowiązuje już ustawa o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (dalej specustawa), która reguluje zarówno kwestie pobytu, jak i zatrudnienia obywateli Ukrainy uciekających przed wojną. Sprawdź, jakich formalności należy dopełnić, decydując się na zatrudnienie osób objętych specustawą. Autor: Michał Culepaspecjalista z dziedziny zatrudniania i wynagrodzeń
  • Jakie zasady prowadzenia działalności w Polsce przez Ukraińca wprowadziła specustawa?

Pytanie: Zaczęła obowiązywać już specustawa w sprawie pomocy obywatelom Ukrainy, czy znalazły się w  niej też zasady dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej przez Ukraińców w Polsce? Autor: Monika M. Brzostowskadoradca podatkowy
  • Czy ulga dla klasy średniej przysługuje obywatelowi Ukrainy zatrudnionemu w Polsce?

Pytanie: Firma chce zatrudnić obywatela Ukrainy (uchodźcę wojennego) na umowę o pracę. Osoba ta ma już pozwolenie na pracę i wyrabia PESEL. Do Polski przyjechał wraz z całą rodziną. Czy w związku z tym obowiązują go te same przepisy podatkowe, co obywatela polskiego, tzn. może korzystać z ulgi dla klasy średniej i ulgi dla rodzin 4+? Autor: Jolanta Kicadoradca podatkowy
  • Jaka stawka VAT jest właściwa dla dostaw towarów stanowiących sprzedaż wewnątrzwspólnotową?

Pytanie:Moja firma jest zarejestrowana w UE, rozlicza się w systemie e-commerce (prowadzi sprzedaż w Amazonie), ale sprzedaje przez Allegro lub po prostu sprzedaje przez telefon lub Internet do kontrahenta zagranicznego, ale osoby fizycznej. Jaka stawka VAT obowiązuje –  polska czy danego kraju, do którego idzie wysyłka towaru? W większości są to sumy w wysokości ok. 150 euro, drobne części samochodowe. Autor: Tomasz Krywandoradca podatkowy
  • Regulacje SLIM VAT 3 uwzględnią kurs przeliczeniowy do korekty faktur

Pod koniec 2022 roku ma wejść w życie pakiet zmian w podatku od towarów i usług nazwany SLIM VAT 3. Jedna ze zmian zakłada dodanie przepisów wskazujących, jakie kursy przeliczeniowe należy stosować dla faktur korygujących wystawianych do faktur pierwotnych wystawionych w walucie obcej. Sprawdź szczegóły. Autor: Tomasz Krywandoradca podatkowy
  • CIT-8 za 2021 rok możesz złożyć do końca czerwca

To już pewne, podatnicy CIT mają więcej czasu na rozliczenie roczne. Rozporządzenie MF z 17 marca 2022 r. w sprawie przedłużenia terminów wykonania niektórych obowiązków w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 639) zostało już opublikowane w Dzienniku Ustaw.