• Grupy VAT. Co warto wiedzieć o przepisach, które wejdą w życie w lipcu br.

Obecnie powiązani ze sobą podatnicy bezwzględnie muszą rozliczać VAT odrębnie od siebie. Powoduje to między innymi, że dokonywane między nimi czynności muszą być dokumentowane fakturami VAT, a każdy z nich musi odrębnie składać plik JPK_VAT, który zawiera w sobie deklarację VAT i ewidencję. Niebawem ma to się jednak zmienić. Autor: Tomasz Krywandoradca podatkowy

• Raportowanie CbC. MF odpowiedział na pytania podatników

Resort finansów zaktualizował bazę informacji w zakresie raportowania Country-by-Country, publikując kolejne odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania przez podatników (wydanie piąte).
  • Nowelizacja Polskiego Ładu jest już uchwalona!

Sejm uchwalił nowelizacje przepisów Polskiego Ładu. Zmiany polegają m.in. na przeniesieniu treści rozporządzenia MF z 7 stycznia br. w sprawie zaliczek do ustawy o PIT do ustawy oraz potwierdzeniu, że oświadczenie PIT-2 można składać w trakcie roku.
  • Pomoc dla Ukrainy. 0% stawka VAT już obowiązuje

Weszło w życie rozporządzenie MF, które wprowadza stawkę 0% VAT dla nieodpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług na cele związane z pomocą ofiarom działań wojennych w Ukrainie.
  • Wojna w Ukrainie. Skutki powstałe po dniu bilansowym – jak je ujawnić w sprawozdaniu finansowym za 2021 rok?

Istotne zdarzenia, które powstały pomiędzy końcem okresu sprawozdawczego a datą zatwierdzenia sprawozdania finansowego powinny być w nim uwzględnione. Sprawdź , jak to zrobić. Autor: dr Katarzyna Trzpiołaspecjalista ds. rachunkowości, wykładowca na wydziale Zarządzania UW
  • Ulga na złe długi. Warto wykorzystać uprawnienia podatnika określone VAT i CIT

Od 2020 roku podatnicy, którzy nie otrzymali zapłaty za wykonane usługi lub sprzedane towary mogą skorzystać z tzw. ulgi na złe długi zarówno w VAT, jak i w podatkach dochodowych. Sprawdź, jak zastosować preferencje podatkowe dla przedsiębiorców, którzy nie mogą wyegzekwować należności. Autor: Mariusz Olechspecjalisya ds. podatkówdr Katarzyna Trzpiołaspecjalista ds. rachunkowości, wykładowca na wydziale Zarządzania UW
  • Jaką stawkę VAT zastosować na refakturach za media?

Pytanie: Pytanie: Proszę o informację, z jaką stawką VAT należy refakturować media za gaz i energię elektryczną? Prognozy wystawiane w 2021 roku ze stawką VAT 23%, refaktura za media dla najemców nastąpi za luty 2022 roku (lokale na działalność gospodarczą). Autor: Tomasz Krywan doradca podatkowy
  • Korzyści podatkowe dla pomagających uchodźcom z Ukrainy. Trwają prace nad nową ustawą

Ustawodawca postanowił wpierać zarówno osoby uciekające z terenu wojny na teren do Polski, jak również podatników udzielającym im w kraju pomocy. Wydatki na ten cel będzie można zaliczyć do kosztów podatkowych, a od otrzymanej pomocy uchodźcy nie zapłacą podatku, łatwiej będzie również uzyskać legalizację pobytu. Takie m.in. rozwiązania znalazły się w specustawie w sprawie pomocy uchodźcom z Ukrainy. Autor: Sylwia Maliszewskaspecjalista ds. podatków i wynagrodzeń