Czy można zrezygnować z ZFŚS w firmie 50+?

Magdalena Skalska
20.06.2024AKTUALNE

Czy można zrezygnować z ZFŚS w firmie 50+?

Pytanie: czy w firmie zatrudniającej więcej niż 50 osób (w etatach i osobach jest powyżej) można zrezygnować z tworzenia ZFŚS i nie wypłacać świadczenia urlopowego? I czy w takim przypadku wystarczy poinformować pracowników o tym fakcie i wprowadzić odpowiedni zapis w regulaminie wynagradzania?

Korzyści
  • Dowiesz się czy firma może zrezygnować z prowadzenia ZFŚS?
  • Czy przy rezygnacji z ZFŚS trzeba wypłacać świadczenie urlopowe?
  • W jakiej formie można zrezygnować z ZFŚS?

Tak, pod warunkiem wprowadzenia odpowiednich zapisów w regulaminie wynagradzania pracodawca spoza sfery budżetowej może zrezygnować z tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Zasady tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych określa art. 3 i 4 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. I tak, ZFŚS muszą utworzyć – niezależnie od stanu zatrudnienia – pracodawcy prowadzący działalność w formie jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, przy czym są oni zobowiązani do odprowadzania na ten fundusz odpisów w wysokości określonej w ustawie. Co do zasady, ZFŚS powinien obowiązkowo funkcjonować również u przedsiębiorców spoza sfery budżetowej, zatrudniających na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty oraz u pracodawców zatrudniających co najmniej 20 ale mniej niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, jeżeli z takim wnioskiem wystąpi zakładowa organizacja związkowa. Jednak pracodawcy sektora prywatnego mogą się od tego obowiązku uwolnić. Przedsiębiorca prywatny może bowiem całkowicie odstąpić od tworzenia funduszu lub dowolnie modyfikować wysokość odprowadzanych odpisów. Wymaga to jednak poczynienia stosownych zapisów w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie wynagradzania, po uprzednich konsultacjach z zakładową organizacją związkową. W przypadku, gdy u pracodawcy nie działają związki zawodowe, postanowienia regulaminu wynagradzania w sprawie nietworzenia Funduszu lub modyfikacji wysokości odpisów wymagają uzgodnienia z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów.

W rezultacie, pracodawca, o którym mowa w pytaniu może odstąpić od tworzenia funduszu po wprowadzeniu odpowiednich postanowień w regulaminie wynagradzania.

Należy dodać, że wypłata świadczenia urlopowego w ogóle go nie dotyczy, ponieważ

tylko pracodawcy zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku mniej niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty mogą tworzyć fundusz lub wypłacać świadczenie urlopowe. Oni również mogą zrezygnować z obu form wsparcia po dokonaniu stosownych zapisów w regulacjach wewnątrzzakładowych lub przekazania pracownikom takiej informacji w pierwszym miesiącu danego roku kalendarzowego, w sposób przyjęty w ich firmie.

Słowa kluczowe:
urlopZFŚS