• WSZYSTKIE
  • 2024
  • 2023
  • 2022

Spis treści wydania drukowanego

Artykuły

  • Do 25 lutego 2024 r. należy sporządzić korektę VAT za poprzedni rok

    Począwszy od korekty za 2023 r. podatnik może nie dokonywać korekty rocznej, jeżeli różnica między proporcją wstępną a proporcją ustaloną dla zakończonego roku nie przekracza dwóch punktów procentowych (z zastrzeżeniem, że jeżeli proporcja ustalona dla zakończonego roku jest mniejsza niż proporcja wstępna warunkiem tego jest, aby kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu wynikająca z różnicy między ustalonymi proporcjami oraz korekty rozłożonej w czasie nie przekraczała 10.000 zł). Możliwość ta nie dotyczy korekty rocznej dokonywanej z zastosowaniem prewspółczynnika.
  • Będą zmiany w rozporządzeniu w sprawie wystawiania faktur

    Jest już projekt zmian w rozporządzeniu w sprawie wystawiania faktur, który dostosowuje przepisy do KSeF. Projekt przewiduje trzy zmiany w treści niektórych szczególnych rodzajów faktur.
  • Od 1 grudnia wzrost wysokości wpłat przekazywanych na PFRON

    Od grudnia obowiązuje nowa wysokość wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Jest to konsekwencją wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w trzecim kwartale 2023 roku.
  • Zamknięcie roku 2023. Zatwierdzenie sprawozdania finansowego

    Roczne sprawozdanie finansowe jednostki, z wyjątkiem tych, w stosunku do których została ogłoszona upadłość, podlega zatwierdzeniu przez organ zatwierdzający nie później niż 6 miesięcy od dnia bilansowego. Poniżej wskazówki, jak prawidłowo dokonać takiego zatwierdzenia. Korzyści  Dowiesz się jakie zasady obowiązują przy zatwierdzeniu sprawozdania finansowego? Poznasz terminy w których należy dokonać zatwierdzenia sprawozdania finansowego? Sprawdzisz zasady na jakich może być podzielony zysk za rok 2023? Autor: KATARZYNA TRZPIOŁAwieloletni praktyk, wykładowca na Wydziale Zarządzania UW Zobacz także Najczęściej popełniane błędy w sprawozdaniach finansowych cz.1 Najczęściej popełniane błędy w sprawozdaniach finansowych cz.2
  • Przygotowania do KSeF. Będzie nowe rozporządzenie

    Ze względu na wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur niezbędne jest wydanie nowego rozporządzenia, które wprowadzi nowe przepisy do obecnie obowiązującego rozporządzenia w sprawie korzystania z KSeF. Przyjrzyjmy się nim. Zmiany w katalogu podmiotów uprawnionych do korzystania z KSeF W § 3 projektu znalazły podmioty posiadające uprawnienia do korzystania z KSeF. W porównaniu z obecnym stanem prawnym projekt przewiduje rozszerzenie katalogu tych podmiotów o: ■ podatnika wskazanego przez rolnika ryczałtowego, będącego nabywcą produktów rolnych i usług rolniczych od rolnika ryczałtowego (zob. § 3 ust. 3 pkt 6 projektu) oraz ■ podmiot upoważniony do wystawiania elektronicznych faktur ustrukturyzowanych (zob. § 3 ust. 3 pkt 7 projektu). Jednocześnie projekt rezygnuje z obecnej regulacji zawartej w § 2 ust. 4 rozporządzenia w sprawie korzystania z KSeF. Jak czytamy w uzasadnieniu omawianego projektu, „uznano bowiem za konieczne wskazywanie, kto ma mieć uprawnienia do wystawiania i dostępu do faktur, bez automatycznego cedowania uprawnień”. Podawanie danych unikalnych identyfikujących kwalifikowaną pieczęć elektroniczną W § 4 projektowanego rozporządzenia określone są zasady, na jakich będą nadawane, zmieniane oraz odbierane uprawnienia do korzystania z KSeF. Większość projektowanych przepisów stanowi powtórzenie przepisów obecnie obowiązujących (zawartych w § 3 rozporządzenia w sprawie KSeF). Nowością jest wprowadzenie dodatkowego wymogu podania danych unikalnych identyfikujących kwalifikowaną pieczęć elektroniczną podmiotu uprawnionego. Podawanie tych danych ma być konieczne w przypadkach gdy pieczęć elektroniczna nie zawiera numeru identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika (zob. projektowany § 4 ust. 2 pkt 2 lit. f projektu). Forma zawiadomienia ZAW-FA W § 5 rozporządzenia określone są zasady, na jakich będzie możliwe nadawanie lub odbieranie uprawnień do korzystania z KSeF przez podatników niebędących osobami fizycznymi lub podmiotów niebędących osobami fizycznymi, nieposiadających możliwości uwierzytelnienia się za pomocą danych weryfikowanych za pomocą kwalifikowanej pieczęci elektronicznej. Zawiadomienia takie składane są obecnie w formie papierowej na formularzu ZAW-FA. Projekt dopuszcza możliwość składania zawiadomienia zarówno w postaci papierowej, jak również w postaci elektronicznej, a także przez e-Urząd Skarbowy (zob. § 5 ust. 1 projektu). W pozostałym zakresie zawarte w § 5 projektu przepisy będą analogiczne do obecnie obowiązujących (zawartych w § 4 rozporządzenia w sprawie KSeF). Zmiany w przepisach określających sposoby uwierzytelniania Przepisami § rozporządzenia w sprawie KSeF określone są zasady, na jakich uwierzytelniany jest dostęp do KSeF. Z przepisów tych wynika obecnie możliwość uwierzytelniania się za pomocą wygenerowanego przez KSeF (po uwierzytelnieniu się podatnika lub podmiotu uprawnionego na jeden z podstawowych sposobów) ciągu znaków alfanumerycznych, z wyłączeniem znaków interpunkcyjnych, przypisanego do podatnika lub podmiotu uprawnionego i jego uprawnień. Omawiany projekt przewiduje wprowadzenie uwierzytelnienia za pomocą wytworzonego przez KSeF certyfikatu autoryzującego (zob. § 6 ust. 1 pkt 4 projektu). Będzie to certyfikat wytworzony przez KSeF powiązany z parą kluczy szyfrujących, na którą składa się klucz prywatny i klucz publiczny, przypisany do podatnika lub podmiotu uprawnionego i jego uprawnień, umożliwiający uwierzytelnienie w KSeF (zob. § 6 ust. 2 projektu). Jak przy tym czytamy w uzasadnieniu projektu, „(…) klucz publiczny jest częścią certyfikatu cyfrowego jego właściciela i mogą go używać wszyscy zainteresowani. Jednakże klucz prywatny jest chroniony przez właściciela klucza i tylko on może się nim posłużyć. Ograniczony dostęp do klucza zapewnia ochronę komunikacji prowadzonej za jego pomocą. Właściciel certyfikatu może korzystać z zalet oferowanych przez klucze funkcji zabezpieczeń szyfrujących. Właściciel ten może na przykład używać klucza prywatnego certyfikatu do „podpisywania” i szyfrowania danych przesyłanych między użytkownikami a serwerami, takich jak wiadomości, dokumenty i kod. Odbiorca podpisanego obiektu używa klucza publicznego znajdującego się w certyfikacie podpisującego, aby zdeszyfrować podpis. Podpisy cyfrowe zapewniają wiarygodność pochodzenia obiektów i umożliwiają sprawdzenie integralności obiektu. Certyfikat autoryzujący jest więc przypisany do podatnika lub podmiotu uprawnionego i jego uprawnień. Pozwala on na uwierzytelnienie się podatnika lub podmiotu uprawnionego w KSeF”. Projekt zakłada ponadto, że wystawianie faktur w razie awarii KSeF oraz w tzw. trybie offline będzie wymagać uwierzytelnienia się przy użyciu wytworzonego przez KSeF (po uwierzytelnieniu się podatnika lub podmiotu uprawnionego w sposób na jeden z podstawowych sposobów) certyfikatu wystawcy faktury (zob. § 6 ust. 3 projektu). Przez certyfikat ten rozumiany ma być wytworzony przez KSeF certyfikat powiązany z parą kluczy szyfrujących, na którą składa się klucz prywatny i klucz publiczny, przypisany do podatnika lub podmiotu uprawnionego i jego uprawnień, umożliwiający uwierzytelnienie się przy wystawianiu wskazanych faktur (zob. § 2 pkt 1 projektu). Nowością będzie to, że w przypadku kwalifikowanych pieczęci elektronicznych niezawierających numeru identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika, uwierzytelnienie oraz weryfikacja posiadanych uprawnień będą możliwe również po zgłoszeniu danych unikalnych identyfikujących tę pieczęć, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w zawiadomieniu ZAW-FA. Zobacz także Webinary Przygotowania do KSeF. Kursy walut i sankcje >> Przygotowania do KSeF. Procedury szczególne >> Przygotowania do KSeF. Nowe rozporządzenie >> Przygotowania do KSEF. Co z fakturami zagranicznymi >> Przygotowania do KSEF. Korekty faktur z KSEF i z poza nim >> Przygotowania do KSEF. Jakie będą nowe obowiązki? >> Przygotowania do KSEF. Co zrobić w przypadku awarii >> Podcasty Faktury korygujące >> Faktury wewnętrzne >> Noty korygujące >> Duplikaty faktur >> Załączniki >> Porady KSeF. Przygotuj się do nowych obowiązków związanych z wystawianiem e-faktur >> Struktura logiczna FA(2) w związku z KSeF. Poznaj roboczą wersje >> Będą zmiany w rozporządzeniu w sprawie wystawiania faktur >> Postępowanie w razie awarii KSeF >> Są nowe wyjaśnienia MF dotyczące uprawnień KSeF >> KSEF dla mniejszych przedsiębiorców dopiero od 2025 r >>
  • ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH Rachunek zysków i strat

    Rachunek zysków i strat to dokument wchodzący w skład sprawozdania finansowego. Sprawdź jakich słówek użyć mówiąc o nim po angielsku.
  • ZFŚS. Jak prawidłowo dokonać korekty odpisu

    Odpis na ZFŚS pracodawca kalkuluje w oparciu o planowane przeciętne zatrudnienie. Firmy, w których występuje rotacja pracowników w trakcie roku zobowiązane są do skorygowania odprowadzonego odpisu na ostatni dzień grudnia danego roku kalendarzowego.

Aktualnie przeglądasz

Grudzień 2023/Styczeń 2024 - Nr 241
ARP241