• Od października możesz zacząć prace nad inwentaryzacją metodą spisu z natury. Zaplanuj jej etapy

Jednostki, których rok obrachunkowy pokrywa się z kalendarzowym, mogą zacząć inwentaryzację od października, dotyczy to jednak tylko tych składników aktywów, które podlegają inwentaryzacji drogą spisu z natury lub potwierdzenia salda. Pozostałe aktywa oraz pasywa należy zinwentaryzować, ustalając ich stan na ostatni dzień roku obrotowego. Poniżej wskazówki, jak zaplanować pracę. Autor: KATARZYNA TRZPIOŁA wieloletni praktyk, wykładowca na Wydziale Zarządzania UW

• Programy twinningowe. Są nowe objaśnienia podatkowe MF

MF wydało objaśnienia. pt. „Programy twinningowe a obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych” dotyczące obliczenia i pobrania od podatnika podatku oraz wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu przez płatników podatku dochodowego od osób fizycznych, którzy udzielają osobom fizycznym świadczeń pieniężnych lub niepieniężnych z tytułu realizacji programów twinningowych.
  • Inwestycje sfinansowane z dotacji. Będzie możliwość
zaliczenia do kosztów

Podatnicy będą mieli możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od tych składników majątku, których nabycie bądź wytworzenie zostało sfinansowane w ramach otrzymanego przez nich wsparcia zewnętrznego, w postaci dotacji, subwencji itp.
  • Wzrost składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne dla przedsiębiorców w 2024 r.

Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. oznacza wyższe składki na ubezpieczenia społeczne dla osób korzystających z preferencyjnego ZUS, a także wyższą składkę na ubezpieczenie zdrowotne.
  • Zmiany dotyczące podstawy wymiaru świadczeń z ubezpieczenia chorobowego

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomniał o zmianie dotyczącej podstawy wymiaru świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. Przychód z umowy cywilnoprawnej zawartej ze swoim pracodawcą powinien zostać przyjęty w podstawie wymiaru świadczeń z ubezpieczenia chorobowego niezależnie od tego, czy umowa zlecenia się zakończyła, czy nadal trwa. Jest to zmiana poprzedniego stanowiska.
  • Obniżenie odsetek od zaległości podatkowych do 15% to efekt zmiany stóp procentowych NBP

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła stopy procentowe Narodowego Banku Polskiego. Konsekwencją tych działań jest zmiana stawki odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych.
  • Uwaga! Zmiany w dietach i wynagrodzeniach kierowców zatrudnionych w transporcie międzynarodowym

Kierowcy wykonujący zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych mogą być już rozliczani przy użyciu jednej stawki. Sprawdź zasady, na jakich należy wyliczyć należne im świadczenie.
  • Jak należy postąpić w przypadku konieczności wystawienia faktury w trybie offline po 1 lipca 2024 r.?

Pytanie:Po wprowadzeniu obowiązkowego stosowania KSeF może się zdarzyć sytuacja, w której wystawienie faktury online nie będzie możliwe, jak wtedy należy postąpić? Autor:
  • Jakie kary pieniężne będą mogły być nałożone za naruszenia obowiązków związanych z KSeF?

Pytanie: Od lipca 2024 roku podatnicy będą mieli dodatkowe obowiązki związane z obligatoryjnym zastosowanie KSeF, do wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej. Jakie konsekwencje grożą za nieprzestrzeganie tego obowiązku? Autor:
  • Bezgotówkowa forma zapłaty a rejestracja transakcji w kasie fiskalnej

Zakres podmiotów mogących nie korzystać z kasy fiskalnej w sprzedaży dla osób fizycznych staje się z roku na rok coraz węższy. Czy obowiązek ten dotyczy także transakcji bezgotówkowych? Sprawdzisz to poniżej.
  • Warunki wypłaty zaliczki na poczet dywidendy

Pytanie: Do zarządu zwrócili się wspólnicy spółki z pytaniem o możliwość wypłaty zaliczek na poczet dywidendy za bieżący rok obrotowy. Jakie warunki należy spełnić,aby możliwe było dokonanie wypłat zaliczek na poczet dywidendy, o które wnioskują wspólnicy spółki? Autor: MICHAŁ KORALEWSKI radca prawny
  • Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Jak wypłacać środki pieniężne ze spółki

W przypadku jednoosobowych działalnościach zysk wypłacać można bez ograniczeń. Tak nie jest jednak w przypadku spółek, w których wypracowane zyski są majątkiem spółki. Jak zatem pozyskać pieniądze ze spółki? Poznaj możliwości. Autor: PATRYCJA KUBIESA doradca podatkowy
  • Obliczanie łącznej wartości wszystkich sprzedanych produktów

Funkcja SUMA.ILOCZYNÓW mnoży i sumuje dwie lub więcej tablic, zwracając jedną liczbę z wynikiem. Natomiast mało kto wie, że za pomocą tej funkcji możemy wyliczać wartość dwóch i więcej kolumn w oparciu o kryterium. W tym przykładzie pokazujemy, jak można to zrobić.
  • Ściąga księgowego

Harmonogram czynności inwentaryzacyjnych