• Zamknięcie roku 2022. Sprawozdanie z płatności na rzecz administracji publicznej

Sprawozdanie z płatności na rzecz administracji publicznej jest sprawozdaniem sporządzanym jedynie przez niektóre jednostki. Ale dostarcza ono ważnych informacji o działalności jednostki i jej obciążeniach publicznoprawnych wynikających z prowadzonej działalności produkcyjnej. Jest ono w Polsce sporządzane od kilku lat, a wprowadzenie do polskiego porządku prawnego tego sprawozdania wynikało wprost z realizacji prawa Unii Europejskiej, z dyrektywy w sprawie rocznych sprawozdań finansowych (Dyrektywa 2013/34/UE, 2013).

• ESRS. Nowe obowiązki sprawozdawcze w zakresie zrównoważonego rozwoju będą obowiązywać po implementacji dyrektywy UE

Na podstawie dyrektywy ws. sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (tzw. CSRD) wszystkie duże jednostki oraz małe i średnie spółki giełdowe będą przedstawiać w swoim sprawozdaniu z działalności informacje na temat: kwestii środowiskowych, społecznych i praw człowieka oraz ładu korporacyjnego. Nowe obowiązki będą obowiązywać po implementowaniu dyrektywy do polskiego prawa. Polska, tak jak pozostałe państwa członkowskie UE, będzie miała na to 18 miesięcy.
  • W 2023 obowiązuje większy limit składki zdrowotnej do rozliczenia podatników na liniówce

Minister finansów wydał obwieszczenie w sprawie limitu kwoty zapłaconego ubezpieczenia zdrowotnego, który przedsiębiorcy na podatku liniowym będą mogli zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów bądź odliczyć od dochodu w 2023 roku.
  • Wyższe stawki składek na ubezpieczenia społeczne w 2023 roku

Wraz ze wzrostem kwoty minimalnego wynagrodzenia i prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia na rok 2023 zmieni się wysokość składek na ubezpieczenia społeczne obliczane przez przedsiębiorców.
  • Czy można zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki za używanie prywatnego samochodu prezesa?

Pytanie: Czy zwracane prezesowi zarządu wydatki za używanie prywatnego samochodu mogą być w całości zaliczane do kosztów podatkowych? Czy potrzebna jest jakaś umowa, z której będzie wynikało, że spółka ma zwracać koszty paliwa? Prezes zarządu nie jest pracownikiem, jest z nim zawarta tylko umowa zlecenia. Czy te wydatki spółka może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów w całości, czy tylko w 75%? I czy można odliczyć 50% VAT z faktur paliwowych przedkładanych spółce przez prezesa zarządu? Autor: Jolanta Kicadoradca podatkowy
  • Czy opłaty dotyczące leasingu quada można w całości zaliczyć do kosztów podatkowych?

Pytanie:Moje pytanie dotyczy kosztów. Firma wzięła w leasing operacyjny quada. Czy opłata wstępna i rata leasingu mogą zostać ujęte w 100% w kosztach? Natomiast koszty eksploatacji w 75%? Interesuje mnie to, czy każdego rodzaju quad jest podatkowo traktowany tak samo jak samochód osobowy? Autor: Jolanta Kicadoradca podatkowy
  • Poznaj podstawowe zasady dokonywania potrąceń z wynagrodzeń z umowy o pracę

Potrąceń z wynagrodzeń za pracę dokonuje się na zasadach określonych w Kodeksie pracy, a tym samym podlegają one podstawowemu podziałowi na obowiązkowe i dobrowolne. Poznaj zasady ich dokonywania i kwoty limitów obowiązujących w 2023 r. Autor: Magdalena Skalska specjalista ds. wynagrodzeń i ZUS
  • Odsetki od kredytu w kosztach. Sprawdź sposób rozliczenia i ewidencji