Kiedy świadczenie jest usługą na ruchomym majątku rzeczowym?

Tomasz Krywan
22.02.2024AKTUALNE

Kiedy świadczenie jest usługą na ruchomym majątku rzeczowym?

Pytanie: Przedsiębiorca jest czynnym podatnikiem VAT (VAT-UE) wykonującym usługi obróbki mechanicznej detali dla naszego klienta z Niemiec, który jest również podatnikiem VAT-UE z siedzibą w Niemczech. Kontrahent przedsiębiorcy dostarcza detale z Niemiec, które są obrabiane w naszym zakładzie w Polsce, a po obróbce wysyłane są z powrotem do naszego klienta do Niemiec (transport po stronie klienta). Jak rozliczyć tą usługę na gruncie VAT?

Odpowiedź: Opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce podlega między innymi odpłatne świadczenie usług na terytorium Polski (zob. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). A zatem – nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce odpłatne świadczenie usług poza terytorium Polski. O tym czy świadczenie usług ma miejsce na terytorium kraju decydują przepisy o miejscu świadczenia usług, tj. przede wszystkim przepisy art. 28a-28o ustawy o VAT.

W mojej ocenie świadczona przez Państwa usługa jest usługą na ruchomym majątku rzeczowym. Jednak wskazane przepisy nie przewidują szczególnego sposobu świadczenia takich usług na rzecz podatników (szczególny sposób ustalania miejsca świadczenia obowiązuje tylko przy świadczeniu usług na ruchomym majątku rzeczowym na rzecz podmiotów niebędących podatnikami). W konsekwencji miejsce świadczenia takich usług jest ustalane na zasadach ogólnych określonych przepisami art. 28b ustawy o VAT

Zasadą wynikającą z tych przepisów jest, że miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej (zob. art. 28b ust. 1 ustawy o VAT). Wyjątki od tej zasady określają przepisy art. 28b ust. 2-4 ustawy o VAT, z których najważniejszy dotyczy usług świadczonych dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej (zob. art. 28b ust. 2 ustawy o VAT). Z treści pytania nie wynika jednak, aby wyjątek ten miał w przedstawionej sytuacji zastosowanie.

Korzyści
  • Dowiesz się, kiedy mamy do czynienia z usługą na ruchomy  majątku trwałym
  • Sprawdzisz, czy świadczenie usług na rzecz zagranicznego kontrahenta jest opodatkowania VAT
  • Poznasz podstawowe zasady dotyczące określenia miejsca wykonywania usługi

Masz dostęp do portalu?

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła

Nie jesteś jeszcze użytkownikiem portalu?

Zamów pełny dostęp do portalu i korzystaj z:

• Codziennej dawki informacji o zmianach w przepisach
  • Co tygodniowych szkoleń online
  • Bazy porad eksperckich
  • Cyklicznych czatów z ekspertem
  • Nielimitowanych, indywidualnych porad ekspertów
  • Materiałów "na życzenie"
  • Kalkulatorów i innych narzędzi

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan - ekspert Portalu FK i doradca podatkowy, specjalista od podatku VAT. Stały współpracownik największych redakcji podatkowych w Polsce.