Umowy zlecenia. Od 1 stycznia 2025 r. będą zmiany w oskładkowaniu

16.05.2024AKTUALNE

Umowy zlecenia. Od 1 stycznia 2025 r. będą zmiany w oskładkowaniu

Od stycznia 2025 r. składkom na ubezpieczenia społeczne (emerytalnym, rentowym, wypadkowym i chorobowym) mają podlegać wszystkie umowy zlecenia. Wyjątkiem będą tylko umowy zlecenia z uczniami szkół średnich i studentami do 26. roku życia. Reforma zniesie jednocześnie zasadę odprowadzenia składek z tytułu umów cywilnoprawnych od płacy minimalnej.

Korzyści 
  • Dowiesz się jak zmienią się zasady oskładkowania umów zleceń.
  • Sprawdzisz kiedy zmian wejdą w życie

MFiPR poinformowało, że termin wdrożenia zmiany to IV kwartał 2024 r., a wejście w życie nowych rozwiązań to 1 stycznia 2025 r. Od tego dnia składki na ZUS mają być odprowadzane od każdego zlecenia, tak jak teraz od każdej umowy o pracę.

Umowa zlecenia a składki ZUS

Do 31 grudnia 2024 r.

Od 1 stycznia 2025 r.

W przypadku gdy zleceniobiorcy uzyskują przychody z więcej niż jednego tytułu do objęcia obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego, składka na ubezpieczenie zdrowotne opłacana jest z każdego z tych tytułów odrębnie. Należy natomiast rozstrzygnąć zbieg tytułów do ubezpieczeń społecznych.

W przypadku kiedy zleceniobiorca będzie miał zawarte dwie umowy zlecenia, z których z jednej będzie uzyskiwał minimalne wynagrodzenie za pracę obowiązujące od 1 stycznia 2025 r., a z drugiej inne wynagrodzenie, nie będzie to miało znaczenia. Obie będą podlegały składkom na ZUS.

Zatem każda z tych umów będzie musiała być oskładkowana. Oznacza to, że od każdej z tych umów będzie musiała być pobrana składka emerytalna, rentowa, chorobowa i wypadkowa, a także składka zdrowotna.


Porady ekspertów

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

+30

Katarzyna Brzozowska

Prawnik, redaktor publikacji z zakresu prawa podatkowego, rachunkowości oraz analizy finansowej. Posiada 20-letnie doświadczenie w prowadzeniu publikacji i portali, których celem jest dostarczanie bieżących informacji o zmianach w prawie oraz interpretacja zawiłych przepisów z zakresu rachunkowości i podatków.

dr Katarzyna Trzpioła

Doktor Nauk Ekonomicznych w zakresie Nauk o Zarządzaniu, adiunkt na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, praktyk, wieloletni szkoleniowiec i dydaktyk, autorka wielu publikacji z zakresu rachunkowości finansowej podatkowej, MSSF i rachunkowości zarządczej.

Barbara Dąbrowska

Absolwentka studiów MBA, Dyrektor ds. Finansów i Compliance w firmie consultingowej, Manager Działu Księgowości w międzynarodowej firmie leasingowej, trener – wykładowca Centrum Szkoleniowe FRR Sp. z o.o.