Zmiany w przepisach o ustalaniu dodatkowego zobowiązania podatkowego uchwalone w ramach pakietu SLIM VAT 3 weszły w życie już 6 czerwca, mimo że większość nowych przepisów zacznie obowiązywać w lipcu.
Przepisy art. 112b ustawy o VAT przewidują możliwość ustalania podatnikom (przez naczelników urzędów skarbowych oraz naczelników urzędów celno-skarbowych) sankcji VAT w postaci dodatkowego zobowiązania podatkowego. Do 5 czerwca 2023 r. sankcje te ustalane były – niezależnie od przyczyny stwierdzonych nieprawidłowości – w sztywnej wysokości, np. w wysokości 15%, 20% lub 30% kwoty zaniżenia zobowiązania podatkowego, kwoty zawyżenia zwrotu różnicy podatku, zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku do obniżenia podatku należnego za następne okresy rozliczeniowe (zob. art. 112b ust. 1, 2 i 2a ustawy o VAT).
6 czerwca 2023 r. nastąpiła zmiana w tym zakresie. Obecnie dodatkowe zobowiązania podatkowe mogą być ustalane do określonej przepisami wysokości, tj. do wysokości 15%, 20% lub 30% kwoty zaniżenia zobowiązania podatkowego, kwoty zawyżenia zwrotu różnicy podatku, zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku do obniżenia podatku należnego za następne okresy rozliczeniowe (zob. nowe brzmienie art. 112b ust. 1, 2 i 2a ustawy o VAT). A zatem stawki 15%, 20% i 30% są obecnie stawkami maksymalnymi.
Zmiana ta umożliwia organom podatkowym ustalającym dodatkowe zobowiązanie podatkowe obniżenie jej wysokości w sposób uwzględniający charakter i wagę naruszenia przepisów. Kryteria uwzględniane w tym zakresie określa dodany art. 112b ust. 2b ustawy o VAT. Są nimi:
1) okoliczności powstania nieprawidłowości;
2) rodzaj i stopień naruszenia ciążącego na podatniku obowiązku, które skutkowało powstaniem nieprawidłowości;
3) rodzaj, stopień i częstotliwość stwierdzanych dotychczas nieprawidłowości dotyczących nieprzedawnionych zobowiązań w podatku;
4) kwotę stwierdzonych nieprawidłowości, w tym kwotę zaniżenia zobowiązania podatkowego, kwotę zawyżenia zwrotu różnicy podatku, zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku do obniżenia podatku należnego za następne okresy rozliczeniowe;
5) działania podjęte przez podatnika po stwierdzeniu nieprawidłowości w celu usunięcia skutków nieprawidłowości.
Ponadto od 6 czerwca 2023 r. obowiązuje dodatkowy warunek ustalania dodatkowego zobowiązania z zastosowaniem podwyższonej stawki 100%. Warunkiem tym jest, aby – jak wynika z nowego brzmienia art. 112c ust. 1 ustawy o VAT – nieprawidłowość była skutkiem celowego działania podatnika lub jego kontrahenta, o którym podatnik miał wiedzę. Zmiana ta spowodowała, że – jak czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy nowelizującej z 26 maja 2023 r. – „przypadki, wktórych dojdzie co prawda do odliczenia zwadliwych faktur, ale będzie to związane zbrakiem należytej staranności, nie będą objęte taką samą sankcją jak wprzypadku gdy dojdzie do oszus-twa”.
Dodać należy, że przedmiotowe zmiany zostały co prawda wprowadzone 6 czerwca 2023 r., lecz mają zastosowanie do postępowań podatkowych, kontroli podatkowych lub kontroli celnoskarbowych, wszczętych i niezakończonych przed 6 czerwca 2023 r. Wynika to z art. 25 ustawy nowelizującej z 26 maja 2023 r.
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
+30
Prawnik, redaktor publikacji z zakresu prawa podatkowego, rachunkowości oraz analizy finansowej. Posiada 20-letnie doświadczenie w prowadzeniu publikacji i portali, których celem jest dostarczanie bieżących informacji o zmianach w prawie oraz interpretacja zawiłych przepisów z zakresu rachunkowości i podatków.
Doktor Nauk Ekonomicznych w zakresie Nauk o Zarządzaniu, adiunkt na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, praktyk, wieloletni szkoleniowiec i dydaktyk, autorka wielu publikacji z zakresu rachunkowości finansowej podatkowej, MSSF i rachunkowości zarządczej.
Absolwentka studiów MBA, Dyrektor ds. Finansów i Compliance w firmie consultingowej, Manager Działu Księgowości w międzynarodowej firmie leasingowej, trener – wykładowca Centrum Szkoleniowe FRR Sp. z o.o.