Do 22 maja 2023 r. należy rozliczyć składki zdrowotne za rok 2022

28.04.2023AKTUALNE

Do 22 maja 2023 r. należy rozliczyć składki zdrowotne za rok 2022

Rocznego rozliczenia składki zdrowotnej muszą dokonać przedsiębiorcy, którzy w poprzednim
roku wybrali jako formę opodatkowania: skalę podatkową, podatek liniowy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Rozliczenie nie dotyczy podmiotów płacących podatek w formie karty podatkowej, osób współpracujących a także twórców i artystów (nie prowadzą rozszerzająco żadnej działalności gospodarczej), oraz wspólników jednoosobowej spółki z o.o., wspólników spółki komandytowej, akcjonariuszy prostej spółki akcyjnej.

Roczna podstawa wymiaru składki zdrowotnej dotyczy roku składkowego trwającego od 1 lutego 2022 r. do 31 stycznia 2023 r.

Roczną deklarację należy złożyć także wtedy, gdy przedsiębiorca nie prowadzi już w kwietniu 2023 r. działalności gospodarczej lub jest ona zawieszona, pod warunkiem że chociaż w jednym miesiącu od 1 lutego 2022 r. do 31 stycznia 2023 r. prowadził działalność gospodarczą. Rozliczenia rocznego dokonuje się w deklaracji składanej za miesiąc, w którym upływa termin na złożenie zeznania rocznego, co oznacza, że roczne rozliczenie składki zdrowotnej należy wykazać w deklaracji DRA za kwiecień i przekazać ją do 22 maja (poniedziałek) 2023 r