Pytanie: Jesteśmy firmą spedycyjną i otrzymujemy dużo faktur od armatorów zagranicznych. Nie zawsze wiem, jak poprawnie podejść do tematu importu usług (kiedy naliczać i odliczać VAT). Poniżej przykłady:
usług - przestój pociągu, czyszczenie odzysków, uszczelnienie kontenera,
opłat - opłata za przewóz ( to jest nowa opłata, którą armator nalicza w sytuacji, gdy towar zabiera inny przewoźnik niż on), opłata dokumentacyjna, opłata za niezbędną ochronę pojemnika, dodatek bezpieczeństwa ( który służy pokryciu kosztów dodatkowych czynności, które wykonują służby portowe oraz służby bezpieczeństwa), opłata za obsługę terminala, opłata za zwolnienie kontenera, opłata za konserwację w miejscu docelowym, gwarancja na pojemnik (kontener). W sytuacji kiedy mam konkretne pozycje z faktury kosztowej zagranicznej ujęte w dokumencie SAD czy powinnam naliczać i odliczać VAT w stawce 0%?
Proszę również o informację jak podchodzić do tego typu opłat w przypadku exportu