Odliczanie VAT z tytułu zakupów mleka, kawy, herbaty i cukru przeznaczonych do zużycia przez pracowników

Tomasz Krywan
20.06.2024AKTUALNE

Pytanie: Spółka zakupuje dla pracowników wodę ,kawę, herbatę, cukier i mleko. W pomieszczeniach socjalnych znajdują się również automaty do kawy. Z przepisów BHP wynika obowiązek zapewnienia tylko wody. Innych artykułów spożywczych spółka nie udostępnia pracownikom. Czy spółka ma prawo do odliczenia Vat od mleka, kawy, herbaty i cukru?

Korzyści

Dowiesz się jak rozliczać artykuły spożywcze kupione dla pracowników

Odpowiedż: Prawo do odliczenia przysługuje przede wszystkim w zakresie, w jakim towary i usługi nabywane przez podatników wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych (zob. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Dla istnienia prawa do odliczenia podatku naliczonego nie jest przy tym konieczny bezpośrednio związek między zakupami a wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi. Może to być również związek pośredni, o ile dokonywane zakupy związane są bezpośrednio z działalnością opodatkowaną podatnika. Jak czytamy w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 marca 2011 r. (sygn. I FSK 571/10), „koniecznym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie związku pomiędzy zakupami a transakcją opodatkowaną. Jednakże nie zawsze związek ten musi być tego rodzaju, by można było przypisać bezpośrednio dany wydatek do konkretnej transakcji opodatkowanej. W przypadku bowiem tzw. kosztów ogólnych, które stanowią element cenotwórczy w działalności gospodarczej podatnika, wydatki na ten cel zachowują także bezpośredni związek z działalnością, a podatnik ma prawo do odliczenia VAT z tytułu tych zakupów w takim zakresie, w jakim działalność ogólna daje prawo do odliczenia VAT”.

Mając to na uwadze zauważyć pragnę, że z § 112 rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy wynika obowiązek zapewnienia przez pracodawcę pracownikom wody zdatnej do picia lub innych napoi. W konsekwencji dopuszcza się odliczanie przez pracodawców VAT z tytułu nabywanego dla pracowników kawy i herbaty oraz dodatków do nich, np. mleka czy cukru. Potwierdzają to w udzielanych wyjaśnieniach organy podatkowe, czego przykładem mogą być interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 sierpnia 2019 r. (sygn. 0112-KDIL4.4012.260.2019.4.HW) oraz z dnia 2 kwietnia 2021 r. (sygn. 0114-KDIP4-3.4012.2.2021.2.IG). Jak czytamy w drugiej z tych interpretacji, „Spółce przysługuje natomiast prawo do odliczenia VAT naliczonego od zakupów artykułów spożywczych takich, jak: woda, mleko, kawa, herbata, cukier, woda mineralna, udostępnianych przez Wnioskodawcę swoim pracownikom i współpracownikom w czasie pracy. Nabywane przez Wnioskodawcę ww. artykuły spożywcze przeznaczone są bowiem do zużycia w związku z przepisami BHP i mają związek (pośredni) z wykonywaniem czynności opodatkowanych”. A zatem jeżeli działalność spółki jest opodatkowana, spółka ma prawo do odliczania VAT z tytułu zakupu mleka, kawy, herbaty i cukru przeznaczonych do zużycia przez pracowników.

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan - ekspert Portalu FK i doradca podatkowy, specjalista od podatku VAT. Stały współpracownik największych redakcji podatkowych w Polsce.