Koniec roku to czas, w którym warto pomyśleć nad zmianami w polityce rachunkowości

Katarzyna Trzpioła
Katarzyna Trzpioła
31.12.2022AKTUALNE

Koniec roku to czas, w którym warto pomyśleć nad zmianami w polityce rachunkowości

Początek roku kalendarzowego to dla większości jednostek też początek roku obrotowego, a więc okazja do wprowadzenia zmian w polityce rachunkowości. W celu rzetelnego i jasnego przedstawienia sytuacji jednostka może, ze skutkiem od pierwszego dnia roku obrotowego, bez względu na datę podjęcia decyzji, zmienić dotychczas stosowane rozwiązania na inne, przewidziane ustawą.

Ustawa o rachunkowości w wielu aspektach przewiduje możliwość wyboru między rozwiązaniami w zakresie ujmowania i wyceny aktywów i pasywów. Na przykład ujęcie początkowe zapasów może być w cenach zakupu lub cenach nabycia. Podobny wybór jest dla inwestycji finansowych.

Z kolei inwestycje w nieruchomości można wyceniać na dzień bilansowy albo wg tzw. modelu kosztowego, albo wg wartości godziwej. Inwestycje finansowe można wyceniać wg czterech (krótkoterminowe) lub trzech modeli (długoterminowe). W zasadzie w każdym typie aktywów, pasywów, przychodów lub kosztów pojawia się konieczność dokonania wyboru, wskazania rozwiązania, które dla danej jednostki przyczyni się do najrzetelniejszego odzwierciedlenia przebiegu operacji.

Pamiętać też trzeba, iż kierownicy jednostek, bo to przecież oni są odpowiedzialni za politykę rachunkowości, określać mogą przyjęty sposób ustalania wartości szacunkowych, np. wartości godziwej, okresów lub stawek amortyzacyjnych lub umorzeniowych, odpisów aktualizujących wartość składników aktywów na skutek jej utraty, rezerw na zobowiązania, stopnia zaawansowania niezakończonych usług objętych długoterminowymi umowami.

Wprowadzenie zmian w polityce rachunkowości zakłóca stosowanie zasady ciągłości, dlatego też zwykle jednostka zmienia przyjęte zasady (politykę) rachunkowości w terminach określonych w przepisach o rachunkowości, jeżeli:

■obowiązek taki wynika ze zmiany przepisów o rachunkowości,

■utraciła prawo do stosowania uproszczeń przewidzianych w przepisach o rachunkowości.

WAŻNE!

Dokumentacja polityki rachunkowości to miejsce, gdzie każda jednostka określa przyjęte przez siebie, zindywidualizowane:

- zasady klasyfikacji i grupowania zdarzeń gospodarczych do odpowiednich pozycji sprawozdania finansowego zgodnie z ich charakterem, jako składników aktywów i pasywów, przychodów i zysków lub kosztów i strat bądź przepływów pieniężnych,

- metody wyceny aktywów i pasywów na moment początkowego ujęcia w księgach rachunkowych i na dzień bilansowy,

- metody ustalania wyniku finansowego,

- sposób prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym,

i stosuje je w sposób ciągły.

Jednym z aspektów zmiany polityki rachunkowości może być wdrożenie do stosowania KSR.


WAŻNE!

Zgodnie z art. 10 ust. 3 uor, w przypadku braku uregulowania w przepisach rachunkowości zasad klasyfikacji, wyceny lub prezentacji określonej transakcji lub innego zdarzenia występującego w jednostce, kierownik jednostki – ustalając przyjęte zasady (politykę) rachunkowości – może korzystać z Krajowych Standardów Rachunkowości, a w razie ich braku – z MSR.

Jak zatem wynika z tego przepisu, nie jest obligatoryjne stosowanie Krajowych Standardów Rachunkowości przy formułowaniu zasad (polityki) rachunkowości przez jednostkę. Ale jak podkreślono w KSR 7, stosowanie Krajowych Standardów Rachunkowości w sprawach nieuregulowanych przepisami o rachunkowości prowadzi do przyjęcia rozwiązań, które uznaje się za zapewniające rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego jednostki.

Najważniejsze zasady rachunkowości muszą być ujęte we wprowadzeniu do sprawozdania finansowego. Zatem każda jednostka ujawnia w sprawozdaniu finansowym stosowanie Krajowych Standardów Rachunkowości.


Przykład

W sprawozdaniu za 2022 rok po raz pierwszy zastosowano KSR. Skutki zmiany polityki rachunkowości wynikające z zastosowania tych regulacji zawarte są w nocie.

Jak podkreślono w KSR 7, jednostka potwierdzająca przyjęcie Krajowych Standardów Rachunkowości, jako jej zasad (polityki) rachunkowości, zobowiązuje się stosować standardy w sprawach nieuregulowanych ustawą. Nie jest właściwe powoływanie się na stosowanie wybranych fragmentów Krajowych Standardów Rachunkowości i jednocześnie niestosowanie innych.

WAŻNE!

W pkt 3.2.4.KSR 7 bardzo wyraźnie wskazano, iż decyzja kierownika jednostki o stosowaniu tylko wybranych postanowień Krajowych Standardów Rachunkowości jest równoważna decyzji o nieprzyjęciu do stosowania Krajowych Standardów Rachunkowości. Ponadto prawo jednostki do stosowania MSR w sprawach nieuregulowanych przepisami ustawy jest warunkowe, gdyż w pierwszej kolejności jednostka powinna stosować Krajowe Standardy Rachunkowości, a staje się to możliwe wtedy, gdy kierownik jednostki podjął decyzję o włączeniu Krajowych Standardów Rachunkowości do przyjętych przez nią zasad (polityki) rachunkowości.

Nie ma potrzeby ujawnienia w sprawozdaniu finansowym faktu nieprzyjęcia Krajowych Standardów Rachunkowości do zasad (polityki) rachunkowości, stosowanych przez jednostkę. W takiej sytuacji w każdym przypadku wystąpienia w działalności jednostki transakcji, zdarzenia lub warunku – będących sprawami, których przepisy o rachunkowości nie regulują – jednostka jest zobowiązana do szczegółowego opracowania i uzasadnienia przyjętych zasad (polityki) rachunkowości w tych sprawach i ujawnienia tych spraw i zasad w sprawozdaniu finansowym. Jednostki, które postanowiły nie stosować Krajowych Standardów Rachunkowości, nie mogą stwierdzać w przyjętych zasadach (polityce) rachunkowości, że w sprawach nieuregulowanych przepisami ustawy stosują MSR, gdyż byłoby to naruszenie warunków prawa do stosowania MSR, określonych przez ustawodawcę w przywołanych przepisach ustawy.

Jak ująć zmianę polityki rachunkowości wynikającą z wdrożenia KSR

Jak wskazuje uor w art. 8 ust. 2 i KSR 7, zmianę zasad (polityki) rachunkowości jednostka ujmuje:

a) stosując pełne podejście retrospektywne,

b) zgodnie z przepisami przejściowymi – gdy zmiany przepisów o rachunkowości, powodujące obligatoryjną zmianę zasad (polityki) rachunkowości, ustalają sposób ich uwzględnienia.

Podejście retrospektywne jest wymagane:

■gdy zmiany przepisów o rachunkowości, powodujące obligatoryjną zmianę zasad (polityki) rachunkowości, nie zawierają przepisów przejściowych ustalających sposób ich uwzględnienia,

■gdy jednostka z własnej inicjatywy dokonuje zmiany przyjętych zasad (polityki) rachunkowości,

■w przypadku utraty prawa do stosowania uproszczeń wynikających z przepisów o rachunkowości.

Przykład

Spółka ABD SA postanowiła stosować KSR jako sprzyjające prezentacji wiernego obrazu operacji związanych z usługami długoterminowymi. Spółka powinna przekształcić dane tak, jak gdyby KSR, w tym KSR 3, stosowała od zawsze.

Przykład

Spółka WERA SA ujmowała umowy leasingu zgodnie z przepisami podatkowymi jako mała jednostka. Leasing jest istotnym źródłem finansowania majątku produkcyjnego. Spółka utraciła prawo do uproszczeń – nie jest już małą jednostką, zatem spółka powinna przekształcić dane tak, jak gdyby już wcześniej rozpoznawała leasing jako leasing finansowy, w tym zgodnie z KSR 5.

Zgodnie z pełnym podejściem retrospektywnym jednostka:

■odnosi skutki zmiany przyjętych zasad (polityki) rachunkowości na kapitał (fundusz) własny, wykazując je na mocy art. 8 ust. 2 ustawy jako zysk (stratę) z lat ubiegłych lub inną pozycję kapitałów (funduszy) własnych, jeżeli tak stanowią inne przepisy o rachunkowości,

■przekształca retrospektywnie dane porównawcze w sprawozdaniu finansowym,

■wykazuje skutki zmiany przyjętych zasad (polityki) rachunkowości w odpowiedniej pozycji zestawienia zmian kapitału (funduszu) własnego, jeżeli zobowiązana jest do jego sporządzania.

Przykład

Spółka WEGA Sp. z o.o. posiada od 20x0 roku umowę leasingu operacyjnego na maszynę. Umowa zakończy się w 20x9 roku i zarówno księgowo, jak i podatkowo jest to umowa leasingu operacyjnego.

Zgodnie z umową płatności nie są rozłożone równomiernie i nie wynika to ze sposobu korzystania z maszyny. Spółka powinna z początkiem 20x4 roku ująć opłaty leasingowe równomiernie.

Płatności wg umowy i rozłożenie ich wg KSR 5 przedstawia tabela.

Rok

Opłaty wg umowy

Opłata równomierna

20x0

15. 000,00

24.000,00

20x1

78.000,00

24.000,00

20x2

2.000,00

24.000,00

20x3

2.000,00

24.000,00

20x4

8.000,00

24.000,00

20x5

28.000,00

24.000,00

20x6

45. 000,00

24.000,00

20x7

32.000,00

24.000,00

20x8

14.000,00

24.000,00

20x9

16.000,00

24.000,00

RAZEM

240.000,00

24.000,00

A zatem z racji, iż koszty nie były rozpoznawane liniowo, spółka w związku ze zmianą polityki rachunkowości powinna ustalić, jakie były rozliczenia międzyokresowe (tabela).

Rok

Koszty narastająco wg umowy

Koszty narastająco

Różnica jako RMK czynne

Różnica jako RM bierne

20x0

15.000,00

24.000,00

 

9.000,00

20x1

93.000,00

48.000,00

45.000,00

-

20x2

95.000,00

72.000,00

23.000,00

-

20x3

97.000,00

96.000,00

1.000,00

-

20x4

105.000,00

120.000,00

-

15.000,00

20x5

133.000,00

144.000,00

-

11.000,00

20x6

178.000,00

168.000,00

10.000,00

-

20x7

210.000,00

192.000,00

18.000,00

-

20x8

224.000,00

216.000,00

8.000,00

-

20x9

240.000,00

240.000,00

-

-

RAZEM

   

-

-

Spółka, przekształcając dane powinna:

Ująć w kapitale własnym jako zwiększenie zysku z lat ubiegłych kwotę 23.000 zł w sprawozdaniu porównawczym za 20x2 rok, jako zmniejszenie zysku bieżącego 20x3 rok ujęta będzie kwota 22.000 zł (24.000 zł – 2.000 zł) i w bilansie za 20x2 rok będą pokazane RMB 1.000 zł wynikające z rozliczenia tej umowy.

W danych za 20x4 rok, czyli w roku wprowadzenia zmiany w kapitale własnym, w pozycji „zysk” ujęta będzie kwota 1.000 zł, która wynika z przeniesienia zysku z lat ubiegłych 23.000 zł i zmniejszenia zysku netto za 20x3 rok 22.000 zł, natomiast w wyniku finansowym 20x4 roku ujęte będą koszty umowy 24.000 zł i w związku z tym, iż faktura była na 8.000 zł, spółka odpisze 1.000 zł z RMK z 20x3 roku i utworzy RMB na koniec 20x4 roku w kwocie 15.000 zł (1.000 zł + 8.000 zł + 15.000 zł = 24.000 zł).

 

KSR 7 podpowiada w pkt 3.13, iż jeżeli zastosowanie pełnego podejścia retrospektywnego jest praktycznie niewykonalne, wówczas jednostka stosuje ograniczone podejście retrospektywne, ujmując skutki zmiany wartości aktywów i zobowiązań wynikające ze zmiany przyjętych zasad (polityki) rachunkowości jako korektę stanu początkowego odpowiednich składników kapitału (funduszu) własnego możliwie najwcześniejszego roku obrotowego. Czasem może to być początek bieżącego roku.

Przykład

Spółka ABRA sp. z o.o. rozpoczęła od 2023 roku stosowanie KSR, w tym KSR 4 „Utrata wartości aktywów”. Przeprowadzono testy na utratę wartości i stwierdzono, iż w stosunku do maszyn z linii produkcyjnej X utrata wartości nastąpiła w 2021 roku, ale ustalenie tej kwoty wymagałby znaczących nakładów, które zdaniem zarządu byłyby wyższe niż korzyści. Oszacowano zatem wartość odpisu na 1 stycznia 2023 r. i ujęto w 2023 roku:

- Wn „Rozliczenie wyniku finansowego (strata z lat ubiegłych – zmiana polityki rachunkowości)” 52.000 zł

- Ma „Odpisy aktualizujące środki trwałe – linia X” 52.000 zł

W trakcie 2023 roku spółka będzie ujmowała kolejne zmiany wynikające z utraty wartości tej maszyny już jako „Pozostałe koszty operacyjne”, czyli przez wynik 2023 roku.

Jak podkreślono w standardzie, podejście retrospektywne, zarówno pełne, jak i ograniczone uznaje się za praktycznie niewykonalne, gdy jednostka nie może go zastosować, mimo podjęcia racjonalnych wysiłków i czynności, aby to uczynić. Ma to miejsce, jeżeli:

■skutek retrospektywnego podejścia nie jest możliwy do ustalenia,

■wymaga to przyjęcia założeń co do intencji kierownika jednostki w minionym okresie,

■wymaga to przeprowadzenia istotnych szacunków, a nie jest możliwe obiektywne wyodrębnienie z posiadanych danych takich informacji na temat szacunków, które potwierdzają warunki według stanu na dzień, na który wartości te mają być wycenione, ujęte lub ujawnione i które mogłyby być dostępne w momencie, gdy sprawozdanie finansowe za ten rok zostało sporządzone,

■wymagałoby to poniesienia kosztów niewspółmiernych do korzyści,

■nie jest możliwe ustalenie wpływu zmienionych zasad (polityki) rachunkowości na informacje zawarte w sprawozdaniach finansowych za poszczególne lata obrotowe,

■nie jest możliwe ustalenie na początek bieżącego roku obrotowego łącznego wpływu zmienionych zasad (polityki) rachunkowości na informacje zawarte w sprawozdaniach finansowych za wszystkie poprzednie lata obrotowe.

KSR 7 wskazuje też, iż jeśli zastosowanie ograniczonego podejścia retrospektywnego jest również praktycznie niewykonalne, jednostka stosuje podejście prospektywne i odnosi skutki zmiany przyjętych zasad (polityki) rachunkowości odpowiednio w ciężar lub na dobro wyniku finansowego lub kapitału (funduszu) własnego, jeżeli przepisy o rachunkowości tak stanowią.

WAŻNE!

W jednostkach, które nie stosują uproszczenia polegającego na zaniechaniu ustalania rezerw i aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego, zmiana zasad (polityki) rachunkowości może wpływać również na wysokość odroczonego podatku dochodowego.

Korekty wynikające z odroczonego podatku dochodowego

Celem KSR 2 jest określenie zasad ujmowania, wyceny i prezentacji należności i zobowiązań z tytułu podatku dochodowego oraz aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego, którego podatnikiem jest jednostka, a także zasad ujawniania informacji ich dotyczących w sprawozdaniach finansowych. Postanowień standardu nie stosują osoby fizyczne prowadzące księgi rachunkowe i sporządzające sprawozdania finansowe zgodnie z ustawą o rachunkowości oraz pozostałe jednostki, jeżeli jednostki te nie są podatnikami podatku dochodowego od działalności gospodarczej.

Przykład

Spółka A ujmowała udzieloną pożyczkę 500.000 zł w wartości nominalnej. Odsetki ujmowano tylko w dacie ich otrzymania. A otrzymaną prowizję 18.000 zł za udzielenie pożyczki ujęto od razu jako przychód w 2022 roku. Od 2023 roku spółka zaczyna stosować KSR i tym samym zmienia politykę w zakresie memoriałowego ujęcia odsetek naliczonych i rozliczania prowizji w czasie.

Ustalono zatem wewnętrzną stopę zwrotu, biorąc pod uwagę przepływy (dokonane i planowane) w związku z tą pożyczką.

Udzielenie pożyczki

– 482.000,00

koniec 2022 r.

30.000,00

koniec 2023 r.

32.000,00

koniec 2024 r.

34.000,00

koniec 2025 r.

540.000,00

IRR

7,8230%

Za pomocą IRR (Efektywnej stopy procentowej) ustalono skorygowaną cenę nabycia tej pożyczki.

Rok

Pożyczka BO

Odsetki

Płatności

Pożyczka BZ

2022

482.000,00

37.707,04

30.000,00

489.707,04

2023

489.707,04

38.309,97

32.000,00

496.017,01

2024

496.017,01

38.803,60

34.000,00

500.820,61

2025

500.820,61

39.179,39

540.000,00

Ustalono wartości księgowe i podatkowe i różnice między nimi.

Rok

Wartość księgowa

Wartość podatkowa

Różnica przejściowa

Odroczony podatek

Rodzaj

2022

489.707,04

482.000,00

7.707,04

1.464,34

Rezerwa

2023

496.017,01

500.000,00

-3.982,99

-756,77

Aktywo

2024

500.820,61

500.000,00

820,61

155,92

Rezerwa

2025

-

Podatek odroczony zostaje rozliczony

Pożyczka była udzielona w 2022 roku, zatem należy od tego roku ująć ją w zmieniony sposób. Firma, która ujmowała dotychczas pożyczkę w kwocie 482.000 zł, powinna ująć ją, przekształcając dane porównawcze na koniec 2022 r.

■Wn „Pożyczki” 9.707,04 zł

■Ma „Przychody finansowe” 9.707,04 zł

Powinna także ująć rezerwę z tytułu odroczonego.

■Wn „Obciążenia wyniku finansowego” 1.464,34 zł

■Ma „Rezerwa z tytułu odroczonego podatku dochodowego” 1.464,34 zł

W tym wypadku nie będzie ujęcia przez wynik z lat ubiegłych, bo przekształcane jest sprawozdanie obejmujące pierwszy rok od udzielenia pożyczki.

Obecnie odroczonego podatku dochodowego nie muszą ustalać tzw. małe jednostki wskazane w art. 37 ust. 10 uor, czyli jednostki, które za poprzedni rok obrotowy nie przekroczyły co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości:

1) 25.500.000 zł – w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,

2) 51.000.000 zł – w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,

3) 50 osób – w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty

– mogą odstąpić od ustalania aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego. Oczywiście uproszczenia te nie dotyczą podmiotów wskazanych w art. 3 ust. 1e pkt 1–6 uor, czyli np. spółek giełdowych z rynku podstawowego czy alternatywnego obrotu.

Podatnicy podatku dochodowego, dokonując zmian w polityce rachunkowości, jeśli nie mają prawa stosować (lub nie chcą) uproszczeń w zakresie KSR, muszą pamiętać, iż zwykle następuje „rozejście” się zasad wyceny podatkowej i bilansowej, a więc muszą ujmować odroczony podatek dochodowy.

Przykład

AJKA sp. z o.o. w związku z pierwszym zastosowaniem KSR naliczyła odsetki od zobowiązań w kwocie 65.000 zł, dotyczące poprzednich lat i ujęła je:

- Wn „Rozliczenie wyniku finansowego” 65.000 zł

- Ma „Rozrachunki z dostawcami” 65.000 zł

Ujęto też odroczony podatek dochodowy 65.000 zł × 19% = 12.350 zł

- Wn „Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego” 12.350 zł

- Ma „Obciążenia wyniku finansowego” 12.350 zł

Uwaga na rezerwy

Ujęcie skutków odroczonego podatku dochodowego jest szczególnie ważne w przypadku retrospektywnego ujmowania rezerw zgodnie z KSR. Tworzone rezerwy nie są kosztem podatkowym, ale jako koszt uzyskania przychodów będą mogły być poniesione nakłady w przyszłych latach.

Celem KSR 6 jest określenie jednolitych zasad ujmowania w księgach rachunkowych rezerw, biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów oraz zobowiązań warunkowych, jak też ich wyceny oraz kryteriów prezentacji i ujawniania w sprawozdaniu finansowym. Ujawnione informacje o rezerwach, biernych rozliczeniach międzyokresowych kosztów i zobowiązaniach warunkowych umożliwiają użytkownikom sprawozdań finansowych właściwe zrozumienie ich charakteru, terminów, kwot i ich zmian oraz prawidłowe ustalenie kwot zobowiązań, w tym rezerw, wymagających wypływu aktywów, przez co przyczyniają się do rzetelnego i wiarygodnego odwzorowania sytuacji majątkowej, finansowej i wyniku finansowego jednostki sprawozdawczej.

Przypomnieć należy, iż warunkiem ujęcia (utworzenia) rezerwy lub ujęcia (dokonania) biernego rozliczenia międzyokresowego kosztów w księgach rachunkowych jest:

■wystąpienie zdarzenia obligującego jednostkę do wykonania w przyszłości świadczeń, przy czym

■zasadne, a zarazem możliwe jest wiarygodne oszacowanie kosztów (lub strat), których poniesienie jest niezbędne do wywiązania się przez jednostkę z jej obowiązków.

Oznacza to, iż rezerwę tworzy się wyłącznie wtedy, gdy:

■na jednostce ciąży obecny obowiązek świadczenia (prawny lub zwyczajowy) wynikający ze zdarzeń przeszłych,

■jest prawdopodobne, że wypełnienie obowiązku spowoduje wykorzystanie już posiadanych lub przyszłych aktywów jednostki,

■możliwe jest wiarygodne oszacowanie kwoty wykonania obowiązku.

Przykład

Spółka ADSA sp. z o.o. nie tworzyła w poprzednich latach rezerw na odprawy emerytalne – argumentowano, iż nie stosowała KSR. Obecnie wdrożono te regulacje do polityki rachunkowości, zatem obowiązkiem jednostki jest utworzenie rezerwy, ponieważ wg obecnie obowiązujących przepisów spółka ma i będzie miała obowiązek wypłacić odchodzącym na emeryturę pracownikom odprawę.

Przykład

Spółka AGAWA jest od dwóch lat stroną sporu sądowego. Nie tworzyła rezerwy, ponieważ korzystano z uproszczeń. Od 2023 roku, z powodu wdrożenia KSR, nie jest możliwe nietworzenie rezerw. Zarząd poprosił prawników o wskazanie, na ile prawdopodobne było i będzie przegranie sporu. Eksperci wskazali, iż w latach poprzednich prawdopodobieństwo przegrania jest niewielkie. Oznacza to, iż spółka mimo stosowania KSR 6 powinna ogólnie tworzyć rezerwy, jednak w tym wypadku nie musi, bo nie jest prawdopodobne, że wypełnienie obowiązku spowoduje wykorzystanie już posiadanych lub przyszłych aktywów jednostki. Spółka raczej nie przegra.

Jak wskazuje KSR 6, ujęcie w ewidencji księgowej rezerwy/biernego rozliczenia międzyokresowego kosztów oraz potem jego podwyższanie polega na:

■zwiększeniu kosztów działalności operacyjnej (odpowiednio kosztu wytworzenia produktów, kosztów sprzedaży, kosztów ogólnego zarządu) i biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów – jeżeli dotyczy ona bezpośrednio działalności operacyjnej jednostki,

■zwiększeniu pozostałych kosztów operacyjnych i rezerw – jeżeli dotyczy ona pośrednio działalności operacyjnej jednostki, w tym zwiększeniu strat nadzwyczajnych i rezerw – jeżeli dotyczy ona zdarzeń związanych z innym ryzykiem niż ogólne ryzyko prowadzenia działalności operacyjnej,

■zwiększeniu kosztów finansowych i rezerw – jeżeli dotyczy ona operacji finansowych.

Z kolei rozwiązanie części lub całości niewykorzystanej rezerwy w przypadku zmniejszenia lub ustania ryzyka uzasadniającego jej tworzenie na dzień, na który okazała się zbędna, polega na zmniejszeniu stanu rezerwy oraz zwiększeniu:

■pozostałych przychodów operacyjnych – jeżeli rezerwa dotyczy pośrednio działalności operacyjnej, w tym zysków nadzwyczajnych – jeżeli rezerwa dotyczy zdarzeń związanych z innym ryzykiem niż ogólne ryzyko prowadzenia działalności operacyjnej,

■przychodów finansowych – jeżeli rezerwa dotyczy operacji finansowych.

Przykład

Spółka ADRIA sp. z o.o. nie ujmowała rezerw na naprawy gwarancyjne. Od 2023 roku stosuje KSR. Oszacowano, iż wg założeń z 2021 roku wartość rezerwy na naprawy powinna wynieść 60.000 zł, w 2022 roku 75.000 zł. Spółka na 1 stycznia 2023 r. w księgach ujmie (pominięto odroczony podatek dochodowy)

W odniesieniu do 2021 roku

- -Wn „Rozliczenie wyniku finansowego” 60.000 zł

Ma „Rezerwy na naprawy gwarancyjne” 60.000 zł

Te kwoty wpłyną na bilans otwarcia w danych porównawczych, czyli 2022 roku, w sprawozdaniu finansowym za 2022 rok.

W odniesieniu do 2022 roku

- Wn „Rozliczenie wyniku finansowego” 15.000 zł(podwyższenie)

- Ma „Rezerwy na naprawy gwarancyjne” 15.000 zł

Kwota 15.000 zł ujęta na koncie „Rozliczenie wyniku finansowego” w samym sprawozdaniu w kolumnie dane porównawcze pokazana będzie jako wpływająca na wynik finansowy w pozycji „koszty sprzedaży”.

Przykład

Mata sp. z o.o. nie ujmowała rezerw na naprawy, zwroty. Od 2023 roku stosuje KSR. Oszacowano, iż wg założeń z 2021 roku wartość rezerwy na naprawy powinna wynieść 80.000 zł, w 2022 roku 108.000 zł.

Spółka na 1 stycznia 2023 r. w księgach ujmie rezerwy i odroczony podatek.

W odniesieniu do 2021 roku

- Wn „Rozliczenie wyniku finansowego” 80.000 zł

- Ma „Rezerwy na naprawy gwarancyjne” 80.000 zł

Te kwoty wpłyną na bilans otwarcia w danych porównawczych, czyli 2022 roku, w sprawozdaniu finansowym za 2023 rok.

Wartość księgowa rezerwy to 80.000 zł, wartość podatkowa 0,00 zł, zatem aktywo z tytułu odroczonego podatku dochodowego 80.000 zł × 19% = 15.200 zł będzie ujęte:

- Wn „Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego” 15.200 zł

- Ma „Rozliczenie wyniku finansowego” 15.200 zł

W odniesieniu do 2022 roku

- Wn „Rozliczenie wyniku finansowego” 15.000 zł(podwyższenie)

- Ma „Rezerwy na naprawy gwarancyjne” 15.000 zł

Wartość księgowa rezerwy to 108.000 zł, wartość podatkowa 0,00 zł, zatem aktywo z tytułu odroczonego podatku dochodowego wynosi 108.000 zł × 19% = 20.520 zł i należy ująć podwyższenie aktywa 20.520 zł – 15.200 zł = 5.320 zł

- Wn „Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego” 5.320 zł

- Ma „Rozliczenie wyniku finansowego” 5.320 zł

Kwota 5.320 zł ujęta na koncie „Rozliczenie wyniku finansowego” w samym sprawozdaniu w kolumnie dane porównawcze pokazana będzie jako wpływająca na wynik finansowy w pozycji „koszty sprzedaży”.

KSR 6 wskazuje, iż w przypadku gdy jednostka wycenia kwotę rezerwy koniecznej do wywiązania się z pojedynczego obowiązku, wynik najbardziej prawdopodobny może stanowić rzetelny szacunek zobowiązania. Nie zwalnia to jednak jednostki z obowiązku przeanalizowania innych możliwych wyników. Jeśli inne możliwe wyniki są w większości wyższe lub w większości niższe od wyniku najbardziej prawdopodobnego, rzetelny szacunek może stanowić wynik wyższy lub niższy.

Przykład

Spółka AJAX nie tworzyła w poprzednich latach rezerw na koszty przywrócenia stanu pierwotnego wynajmowanych sklepów, mimo iż umowy ją do tego obligowały. Od 2022 roku zaczęto stosować KSR. Spółka, likwidując sklep w Warszawie, będzie musiała ponieść koszty:

- prawdopodobieństwo 30% – 100.000 zł,

- prawdopodobieństwo 30% – 150.000 zł,

- prawdopodobieństwo 40% – 130.000 zł.

Zarząd spółki podjął decyzję o utworzeniu rezerwy w kwocie 150.000 zł, którą zaksięgują na 1 stycznia 2022 r.:

- Wn „Rozliczenie wyniku finansowego” 150.000 zł

- Ma „Pozostałe rezerwy” 150.000 zł

Wartość księgowa rezerwy to 150.000 zł, podatkowa 0,00 zł, zatem aktywo z tytułu odroczonego podatku dochodowego wynosi 150.000 zł × 19% = 28.500 zł i będzie ujęte:

- Wn „Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego” 28.500 zł

- Ma „Rozliczenie wyniku finansowego” 28.500 zł

Pamiętać należy, iż aktywa i rezerwy z tytułu odroczonego podatku dochodowego ujmuje się wyłącznie w odniesieniu do tych oczekiwanych przyszłych zwiększeń i zmniejszeń podstawy opodatkowania po odliczeniach (także doliczeń do podatku lub odliczeń od podatku), które wynikają ze zdarzeń przeszłych. Nie można ujmować rezerw i aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego według przyszłych planowanych kwot zobowiązań z tytułu podatku dochodowego. Informacje o przyszłych, planowanych przychodach podatkowych i kosztach uzyskania przychodów są niekiedy wykorzystywane przez jednostki do celów planowania podatkowego i mają np. postać budżetów określających oczekiwane dane dotyczące podstawy opodatkowania i kwot przyszłych zobowiązań z tytułu podatku dochodowego. Informacje o przyszłych zobowiązaniach podatkowych, wynikające z takich opracowań, nie mogą być podstawą ujęcia rezerw lub aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego. Wynika to z faktu, że wiele operacji uwzględnianych przy ustalaniu oczekiwanych zobowiązań z tytułu podatku dochodowego dotyczy transakcji przyszłych, które nie mogą być ujęte ani w księgach, ani w sprawozdaniu finansowym. Natomiast informacje wynikające z takich opracowań mogą być wykorzystywane do innych celów, np. do ustalenia, że prawdopodobne jest, aby uzyskany w przyszłości dochód pozwolił na potrącenie ujemnych różnic przejściowych..

Zastosowanie standardu obejmuje nie tylko zmiany polityki rachunkowości, ale też:

■przesłanki zmian zasad (polityki) rachunkowości,

■sposób ujmowania w księgach rachunkowych skutków tych zmian, korygowania błędów, w tym popełnionych w poprzednich latach obrotowych, ujmowania zmian wartości szacunkowych i uwzględniania zdarzeń, które nastąpiły po dniu bilansowym,

■sposób prezentacji w sprawozdaniach finansowych danych porównawczych zapewniający ich porównywalność.

W standardzie odniesienia do dodatkowych informacji i objaśnień dotyczą załącznika nr 1 do ustawy. Jednostka stosująca inny załącznik do ustawy odwołuje się do odpowiednich pozycji tego załącznika.


Słowa kluczowe:
polityka rachunkowości

Autor
Katarzyna Trzpioła
Doktor nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu, adiunkt na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, praktyk, wieloletni szkoleniowiec i dydaktyk, autorka wielu publikacji z zakresu rachunkowości finansowej podatkowej, MSSF i rachunkowości zarządczej. Współpracuje z następującymi redakcjami: Portal FK, Rachunkowości i Podatki dla praktyków, Nowe Standardy Sprawozdawczości

Porady ekspertów

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

+30

Katarzyna Brzozowska

Prawnik, redaktor publikacji z zakresu prawa podatkowego, rachunkowości oraz analizy finansowej. Posiada 20-letnie doświadczenie w prowadzeniu publikacji i portali, których celem jest dostarczanie bieżących informacji o zmianach w prawie oraz interpretacja zawiłych przepisów z zakresu rachunkowości i podatków.

dr Katarzyna Trzpioła

Doktor Nauk Ekonomicznych w zakresie Nauk o Zarządzaniu, adiunkt na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, praktyk, wieloletni szkoleniowiec i dydaktyk, autorka wielu publikacji z zakresu rachunkowości finansowej podatkowej, MSSF i rachunkowości zarządczej.

Barbara Dąbrowska

Absolwentka studiów MBA, Dyrektor ds. Finansów i Compliance w firmie consultingowej, Manager Działu Księgowości w międzynarodowej firmie leasingowej, trener – wykładowca Centrum Szkoleniowe FRR Sp. z o.o.